Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SP Vliv zvířat na zdraví a psychiku člověka

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (80.71 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Důležitým aspektem sociálně emotivního rozvoje dítěte je sebedůvěra. Té velmi prospívá doma chované zvíře, o které se stará dítě spolu s rodiči. Jedná se o ranou formu učení. Pro sebedůvěru dítěte je totiž velmi důležité, když se může na péči o závislého tvora podílet a mít tak pocit, že se zvládne o zvíře správně postarat. Nicméně je nutné, aby úkol, který dítě dostane, závisel na jeho věku a schopnostech, byl pro dítě vhodný, a ne tolik náročný. Rodiče by tedy měli rozhodnout, kolik je již dítě schopné zvládnout. Pokud by se tak nestalo, mohlo by to mít na sebedůvěru dítěte opačný důsledek.20

Mezi další pozitivní vlivy soužití se zvířaty patří zkušenosti s přirozenými stránkami života. Mazlíček se narodí, dospívá, učí se, může onemocnět, ke konci svého života projevuje stáří a nakonec umírá. Dítě, které se svým zvířetem tyto situace prožívá, které ho naučí, jak se v dané situaci zachovat. Získává tak cenné zkušenosti do života.21

Chovatelé mazlíčků také často bývají extrovertnější a snadněji navazují vztahy s novými lidmi. Zvířata představují ideální záminku k prolomení ledů a úspěšnému navázání konverzace.22

Vzdělávání za pomoci zvířat

Chov drobných živočichů ve škole lze využít pro výuku a výchovu dětí (kromě přímé výuky chovatelství v rámci oboru pěstitelství a chovatelství) v několika oblastech:

Environmentální výchova - jejím cílem není jen získání teoretických poznatků o stavu životního prostředí, ale hlavně ovlivnění postojů dětí k přírodě. Kontakt s živými tvory vytváří u většiny žáků pozitivní citový vztah k přírodě, buduje úctu k životu. Děti se dozvídají, co je pro zvířata dobré a co špatné, jaké je pro ně nejvhodnější prostředí a jak ho udržovat v čistotě.

Přírodopis - živočichové jsou názorná pomůcka při výuce zoologie. Lze provádět morfologická, etologická, anatomická pozorování a podobně.

Osobnostní a sociální výchova - péčí o živé tvory se děti učí zodpovědnosti, získávají manuální zručnost, učí se spolupracovat, rozdělovat si práci, tvorbě časového harmonogramu. Přítomnost živého tvora, se kterým se lze mazlit, komunikovat, hrát si, je blahodárná. Zvláště pro děti, které mají problémy se zapojením do kolektivu nebo s prospěchem. Získávají sebevědomí, pocit důležitosti a učí se brát ohled na ostatní. Mazlíček ve třídě je ideální pro vytváření pozitivního klimatu v dětském kolektivu – i jeden třídní křeček, had či želva dokážou udělat ve vztazích divy.23

ZÁVĚR

Už od domestikace pro člověka zvířata dělala náročné. Byli jejich strážci, hlídači, pomocníci, potrava, nebo také na druhou stranu něco, v čem nalézali víru a lásku. Něco se změnilo, v něčem nám však pomáhají stejně až dodnes.

Témata, do kterých materiál patří