Teorie osobnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Nevědomí – „domov pudů“, obsahuje základní pudová
přání, uzavřená oblast
pudy se snaží z nevědomí dostat na povrch
Předvědomí – mezi nevědomím, do kterého se vědomě
nedostaneme, a vědomím
testování pudových přání (zda jsou přijatelná, a
sloužila by k vybití energie) – poté jsou
puštěna do vědomí nebo vybrán jiný
objekt vybití
tzv. filtr pudů
Vědomí – vázáno na vnější svět, soustředění všech
vjemů ze smyslů, informací
informace z předvědomí (pocity libosti a
nelibosti)
je plně vědomé
nejmenší část naší psychiky, ale nejvíce
viditelný
2. Topický model – od r. 1920
Rozvinutější teorie o struktuře osobnosti, vychází z prvního modelu
Id = ono (nevědomí) – nepřístupné, iracionální vrstva, vládne zde chaos, tvoří zásobárnu energie
pro psychickou činnost – energie = pudy
obsah dán přírodou – vrozený, neovlivněný společností
Ego = já (předvědomí) – upravuje chaos v id, pudová přání přizpůsobuje podmínkám vnějšího světa
Superego = nadjá – posuzuje a hodnotí procesy z ega
sebekritická vrstva, formována v dětství a v průběhu celého života
vědomá i nevědomá složka
Katexe = síly, proudění vnitřní energie, která má původ v id
Antikatexe = síly z ega nebo superega, slouží k blokování katexe
cílem je: objekt (objektová katexe); něco v rámci osobnosti (katexe vnitřní – sebeuspokojování)
Tato teorie byla Freudova slabost
Dětské vývojové fáze podle Freuda
Do 5. roku – nejdůležitější
3 pregenitální stádia (čl. si plně neuvědomuje svoji sexualitu)
Orální fáze (zaměření na ústa)
1. rok života – příjem potravy (kojení), souvislost s pocitem slasti a drážděním při sání – erogenní část (cucání palce)
2. až 3. rok života
Pocit libida přesunut do oblasti anální (souvislost s učením prvních hygienických zásad, při kterém
dochází k vyprazdňování)
Vznik pudových rozporů (musí se kontrolovat, využívá vědomé složky) – vzniká pořádkumilovnost
4. až 5. rok
V popředí slasti a zájmu jsou pohlavní orgány
Děti si začínají všímat pohlavních rozdílů
První projevy Oidipovského komplexu (syn se bojí otce, že bude kastrován – strach utlumí cit k
matce) a Elektřin komplex (dcera chce být raději synem, nenávidí matku za to, že nemá penis
a nemohla ho po ní zdědit) = dítě se zamiluje do rodiče opačného pohlaví, ke stejnému
pohlaví cítí nenávist
6.-12. rok
Zánik Oidipovského komplexu
Potlačeny sex. impulsy, libido podmíněno spíš dosahováním úspěchů
Zapomíná na neúspěchy v raném dětství
Působí sociální vlivy
V popředí zájmů opět genitálie a sexualita
Začátek s nástupem puberty – tělesné a psych. Změny
Zdrojem libida jsou pohl. Orgány
První skutečné erotické zkušenosti
= závěrečné stádium vývoje, přechází v dospělost