Teorie osobnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Adlerova teorie osobnosti
motivem všeho lidského jednání = dosažení nadřazenosti
všichni chtějí být dokonalí, přestože víme, že dokonalé nejsme (všichni trpíme nějakým pocitem méněcennosti, který získáme hl. v dětství nebo i v pozdějším věku)
každý se snažíme o nadvládu nad ostatními
pocity méněcennosti – srovnání s ostatními – shledání odlišnosti, osobní nedostatečnost = odlišnost orgánů
Kompenzace méněcennosti v jiné oblasti, ve které vynikáme
Kompenzace, z níž mají užitek i ostatní
Cesta antisociální = kompenzace, z níž máme užitek jen my a je často krátkodobý (šikana, agrese)
Cíle – souvisí volba životního stylu
Abychom pochopili chování jedince, musíme znát jeho priority a cíle
Životní styl. – vzorec cílů, které jedince vnímá jako nejdůležitější (biologické faktory; sociální – rodinné
prostředí, např. sourozenecké pořadí)
Teorie sourozenců
Odpovědnost, musí se vyrovnávat s tím, že pozornost se přenáší na mladší dítě – citové strádání
(může poznamenat na celý život)
Odpovědnost může způsobit pocit osamělosti
Odcizení vůči rodičům
Zvlášť mají výhodu v „ušlapané cestičce“, přizpůsobivost, nejsou na něj kladeny tak velké požadavky
Typicky se chová jako „závodník“, který chce někoho dohonit (1. dítě=vzor)
Obvykle rozmazlováni (hl. když jsou tři nebo s velkým odstupem)
Horší začleňování do společ. – není sociální citlivost – nejhorší přizpůsobivost
Interpersonální psychologie
Odmítá přijetí pudů a pudových přání jako hl. činitel ovlivňující lidskou psychiku
Horneyová, Sulivan – zdůrazňují důležitost mezilidských vztahů
Při formování osobnosti hraje důležitou roli sociální zrání
Zdůraznění společnosti před biologickými faktory
Karen Horneyová
Freudova teorie není správná, zpochybnění dětských vývojových fází – nejdůležitější zážitky z raného dětství
Zabývala se psychoanalýzou
Společ. a lidská kultura hrají velkou roli při utváření lidské psychiky
Bazální úzkost dítěte – úzkost v dětství, které je dítě vystaveno díky vlivům z okolí (pocity osamělosti, smutku, izolace, stres), které mohou být vyvolávány nedostatečným uspokojováním jeho potřeb
je individuální, velikost závisí na rodičích, kamarádech,…