Tržní mechanismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
N>P - převis nabídky, nižší cena.
N<P - převis poptávky, vyšší cena.
NABÍDKA a POPTÁVKA
Zájem kupujícího a prodávajícího je rozdílný. Ne vždy se na trhu rovná poptávka nabídce.
Dochází tedy k těmto situacím:
Poptávka je vyšší než nabídka, výrobci (prodejci) cenu zvyšují. Vyšší cena vede ke zvýšení výroby (prodeje tohoto zboží). Tím roste nabídka a cena zboží se snižuje. Při určité (rovnovážné) ceně se nabídka a poptávka vyrovnají. Při této ceně bude poptáváno i nabízeno stejné nebo-li rovnovážné množství. Převis poptávky nad nabídkou Po>Na
Pokud je nabídka vyšší než poptávka výrobce (prodejce) cenu sníží. Zvyšuje se zájem kupujících o toto zboží, nižší cena, ale vede výrobce ke snížení výroby prodeje. Při určité (rovnovážné) ceně se nabídka i poptávka opět vyrovnají.
Dělení nabídky
Agregátní – souhrn všech zamýšlených prodejů, se kterými přicházejí výrobci na trh, cenu určuje trh,
individuální – nabídka jednoho výrobce, je určena objemem výroby tohoto jednotlivého výrobce a cenou jeho zboží,
dílčí (tržní) – představující součet individuálních nabídek jednotlivých firem na určitém trhu, pouze jednoho druhu zboží.
Dělení poptávky
Agregátní poptávka (celková) – neboli celková poptávka, je to poptávka všech kupujících po všech druzích výrobků. Používaná v makroekonomii. ...
Tržní poptávka (dílčí) – poptávka všech zákazníků po konkrétním výrobku.
Individuální poptávka – poptávka jednoho kupujícího po konkrétním výrobku.
● AGREGÁTNÍ POPTÁVKA
- Označuje se AD, je to souhrn všech poptávaných statků a služeb v národním hospodářství, s rostoucí cenovou hladinou klesá, představuje celkové výdaje v ekonomice za dané období, vyjádřena v peněžní hodnotě.
● AGREGÁTNÍ NABÍDKA
- Označuje celkovou nabídku všech statků a služeb v národním hospodářství, které jsou nabízené firmami.
- Souhrn peněžních hodnot všech nabízených statků a služeb poskytovaných ekonomikou
- ASS = krátkodobá nabídka, roste s cenovou hladinou, má vzestupný tvar zleva doprava, závislá na úrovni cenové hladiny (to souvisí s náklady)
- ASL = dlouhodobá nabídka, má tvar svislé přímky, nabídka v dlouhodobém období na změny cenové hladiny nereaguje
!!!Celý tento pohyb nabídky a poptávky, jehož výsledkem je pohyb cen nazýváme tržní mechanismus.!!!
KONKURENCE
=střetávání zájmů: zájem jednoho lze realizovat pouze na úkor druhého
3 základní formy:
1. konkurence mezi nabídkou a poptávkou
2. konkurence na straně poptávky - projevuje se při nedostatečné nabídce
3. konkurence na straně nabídky:
a) cenová forma (snížení zisku, nákladů, zvýšení objemu výroby)
b) necenová forma - stimulační mix
TRŽNÍ MECHANISMUS = Je forma hospodářské organizace, ve které individuální spotřebitelé a podnikatelé na sebe působí prostřednictvím trhu tak, aby řešili tyto problémy: