Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Tržní mechanismus

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (325.07 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

N>P - převis nabídky, nižší cena.

N<P - převis poptávky, vyšší cena.

  1. NABÍDKA a POPTÁVKA

Zájem kupujícího a prodávajícího je rozdílný. Ne vždy se na trhu rovná poptávka nabídce.

Dochází tedy k těmto situacím:

  1. Poptávka je vyšší než nabídka, výrobci (prodejci) cenu zvyšují. Vyšší cena vede ke zvýšení výroby (prodeje tohoto zboží). Tím roste nabídka a cena zboží se snižuje. Při určité (rovnovážné) ceně se nabídka a poptávka vyrovnají. Při této ceně bude poptáváno i nabízeno stejné nebo-li rovnovážné množství. Převis poptávky nad nabídkou Po>Na 


  2. Pokud je nabídka vyšší než poptávka výrobce (prodejce) cenu sníží. Zvyšuje se zájem kupujících o toto zboží, nižší cena, ale vede výrobce ke snížení výroby prodeje. Při určité (rovnovážné) ceně se nabídka i poptávka opět vyrovnají. 


Dělení nabídky

  • Agregátní – souhrn všech zamýšlených prodejů, se kterými přicházejí výrobci na trh, cenu určuje trh,

  • individuální – nabídka jednoho výrobce, je určena objemem výroby tohoto jednotlivého výrobce a cenou jeho zboží,

  • dílčí (tržní) – představující součet individuálních nabídek jednotlivých firem na určitém trhu, pouze jednoho druhu zboží.

Dělení poptávky

  • Agregátní poptávka (celková) – neboli celková poptávka, je to poptávka všech kupujících po všech druzích výrobků. Používaná v makroekonomii. ...

  • Tržní poptávka (dílčí) – poptávka všech zákazníků po konkrétním výrobku.

  • Individuální poptávka – poptávka jednoho kupujícího po konkrétním výrobku.

● AGREGÁTNÍ POPTÁVKA
- Označuje se AD, je to souhrn všech poptávaných statků a služeb v národním hospodářství, s rostoucí cenovou hladinou klesá, představuje celkové výdaje v ekonomice za dané období, vyjádřena v peněžní hodnotě.

● AGREGÁTNÍ NABÍDKA
- Označuje celkovou nabídku všech statků a služeb v národním hospodářství, které jsou nabízené firmami.
- Souhrn peněžních hodnot všech nabízených statků a služeb poskytovaných ekonomikou
- ASS = krátkodobá nabídka, roste s cenovou hladinou, má vzestupný tvar zleva doprava, závislá na úrovni cenové hladiny (to souvisí s náklady)
- ASL = dlouhodobá nabídka, má tvar svislé přímky, nabídka v dlouhodobém období na změny cenové hladiny nereaguje

!!!Celý tento pohyb nabídky a poptávky, jehož výsledkem je pohyb cen nazýváme tržní mechanismus.!!!

  1. KONKURENCE

=střetávání zájmů: zájem jednoho lze realizovat pouze na úkor druhého

3 základní formy:

1. konkurence mezi nabídkou a poptávkou

2. konkurence na straně poptávky - projevuje se při nedostatečné nabídce

3. konkurence na straně nabídky:

a) cenová forma (snížení zisku, nákladů, zvýšení objemu výroby)

b) necenová forma - stimulační mix

TRŽNÍ MECHANISMUS = Je forma hospodářské organizace, ve které individuální spotřebitelé a podnikatelé na sebe působí prostřednictvím trhu tak, aby řešili tyto problémy:

Témata, do kterých materiál patří