Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Tržní mechanismus

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (325.07 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

23. Tržní mechanismus

TRH = místo, kde se střetává nabídka s poptávkou a utváří se cena zboží a služeb tzn. spojení (vzájemné působení) nabídky, poptávky a ceny, projevuje se jako akty koupě a prodeje bez ohledu jakou formou jsou uskutečňovány.

- lze jej chápat: a) prostorově - (burza, obchod, tržiště), zde se kupující a prodávající setkávají. 


b) funkčně - (trh práce, trh potravin)

Trh zboží (trh s auty, trh s potravinami, trh se službami) 


Trh práce (nákup a prodej práce, kterou vykonávají lidé jako prac. síly) 


Trh finanční (nákup a prodej cizích měn, cenných papírů - akcií) 


Plní funkce: přenáší informace (prostřednictvím cen), stimuluje ekonomickou činnost ( podněcuje k podnikání), rozděluje důchody.

1) podle množství a druhu zboží

- dílčí - nákup a prodej jediného výrobku (mléko, káva, boty…)

- agregátní - nákup a prodej veškerého zboží

2) podle prodeje a koupě

- trh zdrojů (půda, práce, kapitál) - trh výrobních faktorů

- produktů (výrobků a služeb) - trh finální produkce

- peněz - finanční trh (peněžní, kapitálový, devizový)

3) podle územního hlediska

- místní (popř. regionální) - typické pro krajové speciality (štramberské uši)

- národní - souvisí s dopravou a skladováním (splynutí místních trhů)

AGREGÁTNÍ TRH

  • Je trh veškerého zboží, vše co vyprodukuje národní hospodářství. V makroekonomii se na tomto trhu pohybujeme.

  • V mikroekonomii hovoříme o trhu dílčím = trh jednoho zboží (auto, pomeranče,…)

  • Agregátní trh tvoří agregátní poptávka a nabídka, které vyjadřujeme pouze v peněžní podobě.

  • Národní produkt = abstraktní pojem pro označení veškerých statků produkovaných národním hospodářstvím.

ZÁKLADNÍ ČINITELÉ TRHU

  • Poptávka - množství jednotlivých druhů zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určitou cenu.

  • Nabídka - množství jednotlivých druhů zboží, které jsou prodávající ochotni prodat za určitou cenu.

  • Cena - množství peněz (případně jiného zboží), které bude za kupované a prodávané zboží zaplaceno (dohoda o ceně mezi prodávajícím a kupujícím se nazývá volná tvorba cen, cena musí zahrnovat náklady na výrobu výrobku, jde tedy o peněžní vyjádření spotřeby kapitál. statků a práce)

Výrobci a kupující přicházejí na trh s rozdílnými zájmy: výrobci - prodat své zboží za co nejvyšší cenu, kupující - koupit zboží co nejlevnější.

  • Rovnovážná cena - cena, kdy se nabídka a poptávka dostávají do rovnováhy (tzn. že prodávající a kupující se dohodne na určité ceně). Velikost nabídky i poptávky se neustále mění, a tím se mění i ceny zboží.

  • Tržní nerovnováha - je neustále narušována změnami činitelů, kteří posouvají poptávkovou nebo nabídkovou křivku. Původně rovnovážná cena se v důsledku vzniklého převisu poptávky nebo nabídky stává nerovnovážnou. Tržní síly jsou nuceny rovnováhu obnovit, ale na jiné než původní úrovni. Dochází i k posunu bodu tržní rovnováhy.

Témata, do kterých materiál patří