Tržní mechanismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
23. Tržní mechanismus
TRH = místo, kde se střetává nabídka s poptávkou a utváří se cena zboží a služeb tzn. spojení (vzájemné působení) nabídky, poptávky a ceny, projevuje se jako akty koupě a prodeje bez ohledu jakou formou jsou uskutečňovány.
- lze jej chápat: a) prostorově - (burza, obchod, tržiště), zde se kupující a prodávající setkávají.
b) funkčně - (trh práce, trh potravin)
Trh zboží (trh s auty, trh s potravinami, trh se službami)
Trh práce (nákup a prodej práce, kterou vykonávají lidé jako prac. síly)
Trh finanční (nákup a prodej cizích měn, cenných papírů - akcií)
Plní funkce: přenáší informace (prostřednictvím cen), stimuluje ekonomickou činnost ( podněcuje k podnikání), rozděluje důchody.
1) podle množství a druhu zboží
- dílčí - nákup a prodej jediného výrobku (mléko, káva, boty…)
- agregátní - nákup a prodej veškerého zboží
2) podle prodeje a koupě
- trh zdrojů (půda, práce, kapitál) - trh výrobních faktorů
- produktů (výrobků a služeb) - trh finální produkce
- peněz - finanční trh (peněžní, kapitálový, devizový)
3) podle územního hlediska
- místní (popř. regionální) - typické pro krajové speciality (štramberské uši)
- národní - souvisí s dopravou a skladováním (splynutí místních trhů)
AGREGÁTNÍ TRH
Je trh veškerého zboží, vše co vyprodukuje národní hospodářství. V makroekonomii se na tomto trhu pohybujeme.
V mikroekonomii hovoříme o trhu dílčím = trh jednoho zboží (auto, pomeranče,…)
Agregátní trh tvoří agregátní poptávka a nabídka, které vyjadřujeme pouze v peněžní podobě.
Národní produkt = abstraktní pojem pro označení veškerých statků produkovaných národním hospodářstvím.
ZÁKLADNÍ ČINITELÉ TRHU
Poptávka - množství jednotlivých druhů zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určitou cenu.
Nabídka - množství jednotlivých druhů zboží, které jsou prodávající ochotni prodat za určitou cenu.
Cena - množství peněz (případně jiného zboží), které bude za kupované a prodávané zboží zaplaceno (dohoda o ceně mezi prodávajícím a kupujícím se nazývá volná tvorba cen, cena musí zahrnovat náklady na výrobu výrobku, jde tedy o peněžní vyjádření spotřeby kapitál. statků a práce)
Výrobci a kupující přicházejí na trh s rozdílnými zájmy: výrobci - prodat své zboží za co nejvyšší cenu, kupující - koupit zboží co nejlevnější.
Rovnovážná cena - cena, kdy se nabídka a poptávka dostávají do rovnováhy (tzn. že prodávající a kupující se dohodne na určité ceně). Velikost nabídky i poptávky se neustále mění, a tím se mění i ceny zboží.
Tržní nerovnováha - je neustále narušována změnami činitelů, kteří posouvají poptávkovou nebo nabídkovou křivku. Původně rovnovážná cena se v důsledku vzniklého převisu poptávky nebo nabídky stává nerovnovážnou. Tržní síly jsou nuceny rovnováhu obnovit, ale na jiné než původní úrovni. Dochází i k posunu bodu tržní rovnováhy.