Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Tržní mechanismus

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (325.07 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Co vyrábět?

  1. Pro koho vyrábět?

  1. Jak vyrábět?

Základní podmínky pro fungování tržního mechanismu:

  1. Svoboda podnikání

  • Výrobci musí být nezávislými, svobodnými a samostatnými subjekty hospodářské činnosti.

  • Musí mít ekonomickou a právní samostatnost, omezenou pouze obecně závaznými právními normami.

  • Musí mít možnost samostatně rozhodovat o sortimentu, množství a ceně svých výrobků, formách a způsobech jejich prodeje, o volbě obchodních partnerů apod.

  • Musí nést odpovědnost i rizika s podnikáním spojená, včetně odpovědnosti majetkové.

  1. Volná tvorba cen - cennová liberalizace

  • Pevně stanovené ceny, které se nemohou pohybovat a soustavně vyrovnávat nabídku a poptávku, ztrácejí funkci regulátora trhu.

  1. Volná soutěž (konkurence)

  • V každém oboru podnikání má být více rovnocenných výrobců: soutěž o zákazníka - hnací motor tržního mechanismu. Vznik monopolu - likvidace tržního mechanismu alespoň pro danou oblast.

  1. Konkurence v mezinárodním měřítku

  1. Důsledné uplatňování principů

  • Ve všech hospodářských sférách. Nutnost existence trhu zboží, práce i peněz (kapitálu).

DŮSLEDKY PÚSOBENÍ TRŽNÍHO MECHANISMU

  1. Jestliže cena působí na velikost nabídky a poptávky znamená to, že tržní mechanismus určuje, jaké množství zboží bude produkováno. Pokud je cena příliš vysoká vznikne přebytečná nabídka (zboží zůstane neprodáno). Je-li cena příliš nízká, vznikne neuspokojená poptávka. 


  2. Tržní mechanismus nutí podniky, aby své zboží nabízely za cenu, která je pro kupující přijatelná. Podniky proto musejí pracovat efektivně, aby jejich cena nebyla příliš vysoká. Efektivně = hospodárně. 


  3. Jestliže podniky nabízejí produkci, o kterou nebude zájem, bude její cena klesat a některá produkce se vůbec neprodá. Tato situace může nastat i tehdy, je-li cena nízká. A jestliže některé podniky nejsou schopny nabízet takové zboží, o které je zájem, za přijatelnou cenu, zanikají. 


HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA STÁTU

  • Jde o záměrné zasahování státu do ekonomiky země. 


  • parlament (poslanecká sněmovna + senát) 


  • vláda (výkonný orgán) 


  • centrální banka (ČNB) 


Cíle stabilizační hospodářské politiky státu:

  1. Zajištění stability cenové hladiny (nízká míra inflace) 


  2. Nízká míra nezaměstnanosti 


  3. Vysoká úroveň a tempo růstu celkového produktu 


  4. Vyrovnanost platební bilance a stabilita měnových kurzů 


Cíle hospodářské politiky:

  1. Stanovit pravidla pro fungování trhu a vytvářet podmínky pro jeho existenci 


  2. Zabezpečit funkce státu 


  1. Zasahovat tam, kde důsledky působení trhu jsou pro některé skupiny obyvatel příliš tvrdé (valorizace důchodů = úsilí o udržení nebo zvýšení cen zboží světových obchodů různými prostředky - omezování výroby)

Úspěch hospodářské politiky se projevuje zejména ve čtyřech směrech, které se označují jako magický čtyřúhelník.

Témata, do kterých materiál patří