Vznik psychiky a její podstata
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Druhy myšlení:
Vývoj:
-
Motorické – vývojově počáteční forma myšlení
-
Imaginativní – pracuje s názornými obrazy a představami
-
Propoziční – pracuje se slovy, větami a pojmy = abstraktní myšlení
-
Složitost:
-
Konkrétní – vyvoláno bezprostřední praktickou činnosti, mají i zvířata, problém je řešen s využitím názorných představ
-
x
-
Abstraktní – problém je řešen s využitím abstraktních představ, při řešení teoretických úkolů, mají jenom lidé
Směr řešení problému:
-
Konvergentní – směřuje k jednomu cíli, k jednomu způsobu řešení
-
x
-
Divergentní – hledá několik různých, souběžných řešení, jde o tvůrčí postup
Myšlenkové operace:
Analýza – myšlenkové rozdělení celku na části
x
Syntéza – myšlenkové sjednocování, spojování vyčleněných částí
Abstrakce – během ní se vyčleňují podstatné a obecné vlastnosti jevů
x
Konkretizace – uplatnění podstatných a obecných vlastností jevů na konkrétní jev
Indukce – vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých případů (od konkrétního k obecnému)
x
Dedukce – aplikace obecného poznatku na konkrétní jev (od obecného ke konkrétnímu)
Zobecňování – vydělení společných znaků jednotlivých jevů
Třídění – nové pojmy jsou srovnávány se známými, srovnání je spojeno s analýzou, syntézou a dalšími operacemi
Poruchy myšlení:
Bradypsychismus – zpomalené myšlení, příčina: únava, otrava
Tachypsychismus – zrychlené myšlení, příčina: intenzivní prožívání zážitků, manické stavy, otrava
-
Bludy – přesvědčení o nesprávné skutečnosti, např. jedinec je přesvědčen, že je někým pronásledován
Řeč
Nástroj myšlení, který umožňuje komunikaci mezi lidmi (dorozumívat se)
Vyjadřuje myšlenky a umožňuje je sdílet s dalšími lidmi
Skládá se ze 2 složek:
Receptivní – porozumění, souvisí se schopností přijímat zvukové podněty
Expresivní – vyjadřování, zahrnuje artikulaci
Rozlišujeme 2 druhy řeči:
Vnitřní – řeč sama pro sebe, není vyslovena nahlas
Vnější – vyjádření myšlenek navenek, rozlišujeme řeč mluvenou a psanou
Poruchy řeči:
Může souviset s vývojovými vadami, poruchami zvuku řeči či výslovností i s neurózami
Afázie – částečná či úplná ztráta schopnosti rozumět řeči
Mutismus – útlum schopnosti verbálně komunikovat (mluvit umí, ale odmítá to) – příčinou bývá negativní zážitek (trauma, …)
Koktavost – porucha plynulosti řeči
-
Dyslalie (dětská patlavost) – porucha výslovnosti, některé hlásky jsou špatně vyslovovány
Paměť
Soubor procesů, které umožňují osvojení informací, jejich uchování a vybavení
Jedna z nejdůležitějších schopností člověka
Základní procesy paměti:
Zapamatování – vznik paměťové stopy
-
Bezděčné – zapamatování informací, které jedince upoutaly, souvisí často se silným emočním zážitkem
-
Úmyslné – zapamatování informací, které souvisí s cíli a vůlí (učení se nazpaměť)
-