ZSV - 25. Sociální psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Efekt prvního dojmu – dovolíme, aby první dojem ovlivnil další poznávání určitého člověka
Haló efekt – nejčastější chyba při posuzování lidí. Znamená to, že se necháme unést jediným nápadným rysem, ať už příznivým či nepříznivým. A tento rys pak odpoutává pozornost od dalších charakteristik člověka. Snížit haló efekt můžeme posuzováním jednoho rysu u všech hodnocených osob a poté pak dalších rysů.
Předsudek – jsou ovlivněny podvědomými tendencemi utvořenými z dříve vytvořených předpojatostí (proti národnosti, pohlaví, konkrétnímu člověku, rase,…). Jsou to nezdůvodněné, ale poměrně pevné postoje.
Kauzální atribuce - sklon k často odlišnému připisování příčin a podmínek vlastního chování a prožívání a stejného chování a prožívání jiných lidí, tendence k rozdílnému připisování příčin a podmínek vlastního či cizího úspěchu a neúspěchu (např. vlastní neúspěch se vysvětluje nepříznivými vnějšími příčinami a podmínkami, kdežto neúspěch cizích lidí se vysvětluje jako zapříčiněný a podmíněný jejich osobními nedostatky a chybami).
Sociální komunikace
rozumíme jí sdělování a přijímání informací v sociálním styku pomocí nějakého znakového systému za přítomnosti sdělovací intence. Komunikace vnitřně souvisí se sociální interakcí. Komunikace je vzájemná výměna názorů mezi lidmi, která se děje především prostřednictvím jazyka a možná tehdy, pokud mají lidé společné potřeby, poznatky a postoje. Komunikace je symbolickým výrazem interakce a slouží ke třem účelům: naznačovat fakta, vyjadřovat stav mluvčího a měnit stav posluchače. Základním znakem sociální komunikace je její zprostředkovanost. Interpersonální komunikace je zprostředkována ve třech rovinách: znakově vyjadřovací, v rovině sociálně strukturní (vztahy působící uvnitř komunikace) a cílově instrumentální (vztahy mezi cíly a prostředky komunikace).
Typy komunikace:
Destruktivní - rozložit východiska toho druhého
Autoritářská - jeden chce vnucovat své názory tomu druhému
Disjunktivní - zdánlivá komunikace
Rezistentní - odmítání partnera (nedůvěra)
Pseudokomunikace - výtahová komunikace
Verbální a neverbální komunikace - základem soc. komunikace je znak, mající smysl a význam. Z hlediska původu znaků rozeznáváme znaky verbální a neverbální. K verbální komunikaci patří tzv. lingvistické prostředky (jazykové). K prostředkům neverbální komunikace patří gestikulace (vlajková abeceda, mimika, výtvarné umění, hudba …)
Agrese
je v psychologicko-sociologickém pojetí chování, které vědomě a se záměrem ubližuje, násilně omezuje svobodu a poškozuje jiné osoby nebo věci. Agrese, ať již fyzická či verbální, může vzniknout v afektu nebo se může jednat o agresi instrumentální (úmyslný faul při sportu).