Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ZSV_MO_PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI, VÝVOJ PODLE E. ERIKSONA

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (75 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

jedince a za jeho chování) a

- nevědomí, které se dělí na osobní a kolektivní.

Nevědomí zahrnuje obsahy, které nejsou pro ego

přístupné. Lze se s nimi setkat např. ve snech, v umění…

Vývoj osobnosti je dle Junga dynamický, cílem je rozvinout já (ego).

ALFRED ADLER charakterizuje osobnost podle cílů, které si člověk v životě pokládá. Tyto cíle mají vliv na jeho chování i prožívání.

Vývoj určuje především pocit méněcennosti a snahou o jeho překonání a zařazení se do společnosti – což nazývá životní styl.

ERIK HOMBURGER ERIKSON (1902-1994), Američan německého původu, lékař a psychoanalytik.

Ve své psychoanalytické vývojové teorii vychází z předpokladu, že jedinec musí na každém stupni vývoje vyřešit určitý psychosociální konflikt. Přetvořil a doplnil tak teorii Sigmunda Freuda.

Vývoj lidského života člení do osmi etap:

■ 0-1 rok - dítě si musí získat pocit základní důvěry v život,

důležitá je péče a vztah s matkou.

■ 1-3 roky - dítě musí zvládnout rozpor svého rodícího se pocitu

autonomie a pocitu studu, které vznikají ze závislosti

na okolních osobách a jejich požadavcích;

■ 3-6 let (předškolní období) - dítě řeší konflikt mezi vlastní

iniciativou a pocity viny, vyvíjí se svědomí;

■ 6-12 let - dítě musí získat pocit vlastní snaživosti v práci a bránit se

pocitům méněcennosti, dítě „vstupuje do života";

■ 12-19 let (věk dospívání) - dítě hledá vlastní identitu v konfliktu

vůči pocitům nejistoty o své vlastní roli mezi lidmi;

■ 19-25 let (mladá dospělost) - jedinec je připravený na splynutí s

totožností druhého člověka v intimitě, a tím na obětování

části své osobní identity;

■ 25-50 let (dospělost) - jedinec v sobě vytváří a uplatňuje pocit

generativity (potřeba zplození a výchovy další generace),

může být v konfliktu s pocitem osobní stagnace;

■ od 50 let (pozdní dospělost a stáří) - člověk by měl dosáhnout

osobní integrity, která se odrazí v přijetí vlastního života,

naproti tomu se objevuje zoufalství a strach ze smrti.

Témata, do kterých materiál patří