ZSV_MO_PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI, VÝVOJ PODLE E. ERIKSONA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
jedince a za jeho chování) a
- nevědomí, které se dělí na osobní a kolektivní.
Nevědomí zahrnuje obsahy, které nejsou pro ego
přístupné. Lze se s nimi setkat např. ve snech, v umění…
Vývoj osobnosti je dle Junga dynamický, cílem je rozvinout já (ego).
ALFRED ADLER charakterizuje osobnost podle cílů, které si člověk v životě pokládá. Tyto cíle mají vliv na jeho chování i prožívání.
Vývoj určuje především pocit méněcennosti a snahou o jeho překonání a zařazení se do společnosti – což nazývá životní styl.
ERIK HOMBURGER ERIKSON (1902-1994), Američan německého původu, lékař a psychoanalytik.
Ve své psychoanalytické vývojové teorii vychází z předpokladu, že jedinec musí na každém stupni vývoje vyřešit určitý psychosociální konflikt. Přetvořil a doplnil tak teorii Sigmunda Freuda.
Vývoj lidského života člení do osmi etap:
■ 0-1 rok - dítě si musí získat pocit základní důvěry v život,
důležitá je péče a vztah s matkou.
■ 1-3 roky - dítě musí zvládnout rozpor svého rodícího se pocitu
autonomie a pocitu studu, které vznikají ze závislosti
na okolních osobách a jejich požadavcích;
■ 3-6 let (předškolní období) - dítě řeší konflikt mezi vlastní
iniciativou a pocity viny, vyvíjí se svědomí;
■ 6-12 let - dítě musí získat pocit vlastní snaživosti v práci a bránit se
pocitům méněcennosti, dítě „vstupuje do života";
■ 12-19 let (věk dospívání) - dítě hledá vlastní identitu v konfliktu
vůči pocitům nejistoty o své vlastní roli mezi lidmi;
■ 19-25 let (mladá dospělost) - jedinec je připravený na splynutí s
totožností druhého člověka v intimitě, a tím na obětování
části své osobní identity;
■ 25-50 let (dospělost) - jedinec v sobě vytváří a uplatňuje pocit
generativity (potřeba zplození a výchovy další generace),
může být v konfliktu s pocitem osobní stagnace;
■ od 50 let (pozdní dospělost a stáří) - člověk by měl dosáhnout
osobní integrity, která se odrazí v přijetí vlastního života,
naproti tomu se objevuje zoufalství a strach ze smrti.