Nauka o podniku tematické otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Výhody velkého podniku oproti malému:
vyšší konkurenceschopnost
nákup ve velkém za nižší ceny
snazší získání úvěru i lepší podmínky
může mít vlastní výzkumné a vývojové oddělení
vyšší míra specializace pracovníků
Výhody menšího podniku oproti většímu:
schopnost pružněji reagovat na změny v poptávce
rychlá realizace změn-inovace
menší nároky na základní kapitál
znalost místního prostředí
větší univerzálnost pracovníků
Nevýhody velkých podniků:
hůře a pomaleji se přizpůsobují změnám poptávky
výroba se prodražuje s ohledem na výši správní režie
při zvětšování trhu rostou dopravní i jiné náklady
vzdalování pracovníků od vrcholového vedení
sociální problematika
Typologie podniků. Kritéria třídění podniků.
Hledisko typologie vychází z předmětů činnosti podniku tj. jejich výrobě technické funkce. Podniky pak mohou být průmyslové, obchodní, zemědělské, finanční instituce (banky) atd.
Členěním podniků podle sektorů:
Veřejný, soukromý a smíšený
Primární (př. Podniky v zemědělství)
Sekundární (průmysl, stavebnictví)
Terciální (podniky služeb)
Průmyslové podniky – důležité postavení zde mají průmyslové podniky, které působí ve sfére prvovýroby (těžební průmysl). Většinou se jedná o hromadnou výrobu. Důležitou roli zde hrají přírodní podmínky.
Druhou oblast tvoří zpracovatelský průmysl. Patří zde např. Průmysl potravinářský
Setkáváme se také s klasifikací na podniky průmyslové, zemědělské, stavební, které označujeme jako podniky výrobní
Doplňujícím hlediskem bává často i rozsah vyráběného množství, kdy výrobní podniky členíme na podniky s kusovou výrobou, sériovou a hromadnou
Dalším kritériem je velikost podniku a rozsah jejich činnosti. Z praxe známe podniky malé, střední a velké.
Měření pomocí jedné dimenze, které se v praxi často užívá je např. pomocí počtu zam-ců nebo obratu. Široce uznávané jednotné vymezení neexistuje.
Základní funkce (činnosti) průmyslového podniku.
Funkce podniku = cíle podniku jsou naplňovány prostřednictvím realizace podnikových funkcí.
Cíle umíme vyjadřovat kvantitativně (počtem) funkce však vyjadřují kvalitu vztahů v podniku
Cíle musí reagovat na změny v prostředí, funkce naopak mají spíše statický charakter
Cíle určuje subjekt řízení (vlastník, manažer), funkce mají charakter objektivní (vychází z potřeb)
Funkce jsou relativně statické a dlouhodobé
Obecně lze vyjádřit funkci jako obraz podstaty a chování podniku ve vazbě na podněty zvnějšku a zevnitř.
Hospodářská funkce v sobě obsahuje zejména tato dvě kritéria:
Vnější – podnik vystupuje jako relativně samostatná hospodářská jednotka
Vnitřní – hledisko je založeno na identifikaci podstaty podniku, jeho vnitřní struktuře, skladbě výrobních zdrojů, které vytvářejí základní činitelé výroby a vztahy mezi nimi