Nauka o podniku tematické otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
probíhá rovnoměrně během celého roku, ale zásobu je možno doplňovat jen v určitém období (v sezoně)
spotřeba je sezonní, ale zásobu je nutno vytvářet postupně
jedná se o sezonní předzásobení sezonní spotřeby
Spekulativní zásoba - udržuje se za účelem dosažení mimořádného zisku výhodným nákupem
Zásobovací činnost – faktory ovlivňující souhrnné náklady na zásobovací činnost. Principy nákupního marketingu.
Moderní nákup začal uplatňovat marketingové přístupy (použitím metod i technik)
vychází se z dlouhodobých strategických cílů
přechází z pasivní role do pozice aktivního ovlivnění základních výrobních procesů
pracuje v strukturované databázi informací, které umožní přijmout objektivní rozhodnutí
znalost vnitřních vazeb v podniku je předpokladem pro správnou orientaci na trhu vstupních surovin a materiálů
postavení dodavatele se pohybuje v pozicích: partner/protihráč
Podmínkou marketingového přístupu v oblasti nákupu je uplatnění principu marketingu ve všech fázích nákupního procesu.
Sled základních činnosti v rámci nákupního marketingu tvoří:
situační analýza,
volba nákupních cílů a strategie,
poznání potřeb,
analýza a volba nákupního trhu,
poptávka a hodnocení nabídky,
jednání s dodavatelem,
hodnocení dodavatele.
Situační analýza
V situační analýze je mapováno okolí a podmínky pro nákupní činnost. Jde o obdobu SWOT analýzy v oblasti prodeje, zde ale v oblasti nákupu. Zmapování okolí se projeví v možnosti odhadnout:
Změny výkonů (zvýšení, redukce, rozšíření o nové výkony)
Změny množství
Změny cen
Změny v načasování dodávek
Změny dodavatelských trhů
Součástí Situační analýzy je i mapování vlastního podnikového potenciálu:
Odbytový potenciál,
Tvůrčí potenciál (výzkum a vývoj, konstrukce, desing, technologie),
Výrobní potenciál,
Finanční potenciál,
Nákupní potenciál
Volba nákupní strategie a nákupních cílů
Strategický management nákupu je výslednicí vlastní situační analýzy, nákupního managementu a podnikové strategie.
Strategický nákupní management poskytuje základní kritéria pro rozhodování v závažných krocích nákupního marketingu.
Rozlišují se následující typy strategie:
podle geografického rozložení
globální nákup
lokální nákup
podle počtu dodavatelů
jeden dodavatel (snaha po kvalitě dodávek)
nejméně dva dodavatelé
Podle rozsahu dodávaných výkonů (struktury dodávaných výkonů)
dodávky pro montážní činnost
jednotlivé dodávky pro příslušnou podnikovou činnost
Poznání potřeb (zákazníka, odběratele)
Poznání všech vlastnosti produktu v podnikatelské jednotce podle představ zákazníka Přetransformování výše naformulovaných požadavků zákazníka do technických parametrů výrobku prostřednictvím techniků a projektantů
Z toho plynoucí požadavky na vstupní materiál