Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Nauka o podniku tematické otázky

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.24 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • probíhá rovnoměrně během celého roku, ale zásobu je možno doplňovat jen v určitém období (v sezoně)

  • spotřeba je sezonní, ale zásobu je nutno vytvářet postupně

  • jedná se o sezonní předzásobení sezonní spotřeby

Spekulativní zásoba - udržuje se za účelem dosažení mimořádného zisku výhodným nákupem

  1. Zásobovací činnost – faktory ovlivňující souhrnné náklady na zásobovací činnost. Principy nákupního marketingu.

Moderní nákup začal uplatňovat marketingové přístupy (použitím metod i technik)

  • vychází se z dlouhodobých strategických cílů

  • přechází z pasivní role do pozice aktivního ovlivnění základních výrobních procesů

  • pracuje v strukturované databázi informací, které umožní přijmout objektivní rozhodnutí

  • znalost vnitřních vazeb v podniku je předpokladem pro správnou orientaci na trhu vstupních surovin a materiálů

  • postavení dodavatele se pohybuje v pozicích: partner/protihráč

Podmínkou marketingového přístupu v oblasti nákupu je uplatnění principu marketingu ve všech fázích nákupního procesu.

Sled základních činnosti v rámci nákupního marketingu tvoří:

  • situační analýza,

  • volba nákupních cílů a strategie,

  • poznání potřeb,

  • analýza a volba nákupního trhu,

  • poptávka a hodnocení nabídky,

  • jednání s dodavatelem,

  • hodnocení dodavatele.

Situační analýza

V situační analýze je mapováno okolí a podmínky pro nákupní činnost. Jde o obdobu SWOT analýzy v oblasti prodeje, zde ale v oblasti nákupu. Zmapování okolí se projeví v možnosti odhadnout:

  • Změny výkonů (zvýšení, redukce, rozšíření o nové výkony)

  • Změny množství

  • Změny cen

  • Změny v načasování dodávek

  • Změny dodavatelských trhů

Součástí Situační analýzy je i mapování vlastního podnikového potenciálu:

  • Odbytový potenciál,

  • Tvůrčí potenciál (výzkum a vývoj, konstrukce, desing, technologie),

  • Výrobní potenciál,

  • Finanční potenciál,

  • Nákupní potenciál

Volba nákupní strategie a nákupních cílů

Strategický management nákupu je výslednicí vlastní situační analýzy, nákupního managementu a podnikové strategie.

Strategický nákupní management poskytuje základní kritéria pro rozhodování v závažných krocích nákupního marketingu.

Rozlišují se následující typy strategie:

  • podle geografického rozložení

    • globální nákup

    • lokální nákup

  • podle počtu dodavatelů

    • jeden dodavatel (snaha po kvalitě dodávek)

    • nejméně dva dodavatelé

  • Podle rozsahu dodávaných výkonů (struktury dodávaných výkonů)

  • dodávky pro montážní činnost

  • jednotlivé dodávky pro příslušnou podnikovou činnost

Poznání potřeb (zákazníka, odběratele)

Poznání všech vlastnosti produktu v podnikatelské jednotce podle představ zákazníka Přetransformování výše naformulovaných požadavků zákazníka do technických parametrů výrobku prostřednictvím techniků a projektantů

Z toho plynoucí požadavky na vstupní materiál

Témata, do kterých materiál patří