Nauka o podniku tematické otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Struktura časového fondu= u pracovníků počítáme tento čas jako fond pracovní doby. Počítají se stejně jako u stroje s těmi to odchylkami: pracovník má dovolenou, což se odečítá v nominálním časovém fondu a kromě toho se na něj vztahuje i neplánované poruchy stroje (je v práci, ale nemůže pracovat)
Faktory ovlivňující její výši = prostoje, přírodní faktory (počasí…)
Stanovení využití výrobní kapacity = (Skutečné množství/plánované množství)*100 [%]
Prodejní činnost podniku. Obchodní plán jako nástroj řízení obchodní činnosti.
Při prodeji se prodávající zavazuje převést na kupujícího vlastnické právo k užívání a kupující se zavazuje uhradit kupní cenu.
Prodej je charakterizován těmito činnostmi:
tvorba strategie a plánování prodeje,
příjem zakázek a zakázkové řízení,
analýza prodeje,
fyzická distribuce,
řízení zásob hotových výrobků a jejich skladování,
balení a adjustace,
předání příkazu k fakturaci.
Základním nástrojem řízení obchodní činnosti je obchodní plán. Sestavení plánu obchodní činnosti probíhá v řadě etap:
tržní diagnóza
tržní prognóza
plánování cílů
plánování marketingového mixu
sestavení rozpočtu
Tržní diagnóza - Zjišťuje se podíl výrobku na:
generování obratu (tržeb)
zisku
cash flow
příspěvku na úhradu (hrubého rozpětí)
Analyzují se rovněž jednotlivé skupiny zákazníků (tržní segmenty)
Rozbor jednotlivých distribučních cest a jejich struktura (přímý prodej, prostřednictvím velkoskladů…)
Tržní prognóza
Principem tržní prognózy je odhadnout zda se uplatní dosavadní trendy ve vývoji prodejnosti; nebo dojde k změnám vlivem změn okolí. Uplatnění nástrojů v oblasti:
výrobkové
cenové
komunikační
distribuční
(vše je součástí marketingového mixu)
Plánování cílů
Cíle v oblasti obchodního plánu vycházejí ze základních cílů podniku.
strategický charakter cílů
taktický charakter cílů - konkrétní kvantifikované údaje o objemu prodejů v jednotlivých segmentech trhu
Marketingový mix:
Produkt
Cena
Distribuce
Marketingová komunikace
Sestavení rozpočtu
Na základě sestaveného plánu obchodního útvaru podnikatelské jednotky se zpracovávají další části podnikového rozpočtu.
Předpokládané prodeje je nutno svázat s výrobními možnostmi podnikatelského subjektu, aby nedocházelo k časovým, přepravním, materiálovým, lidským disproporcím.
Je obtížné prokázat bezprostřední vliv vynaložených nákladů na tzv. marketingový mix do nárůstu objemu prodejů
Cena. Horní a dolní hranice ceny.
Podnik by měl definovat horní hranici ceny, kterou je zákazník ochoten za výrobek zaplatit.
Dolní hranice ceny se odvozuje od nákladů na výrobek. Tzv. cena za normálních podmínek by měla pokrýt podnikové náklady a zajistit přiměřený zisk. Mimořádně může být cena výrobku snížena na úroveň nákladů (dlouhodobě udržitelná hranice ceny), případně až na úroveň variabilních nákladů (krátkodobě udržitelná hranice ceny).