Nauka o podniku tematické otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Příprava a realizace výrobního procesu
Realizace dodávky v podniku vyráběného výrobku odběrateli včetně poprodejního servisu
Analýza a volba nákupního trhu
Výzkum nákupního trhu představuje trvalou, komplexní, systematickou analýzu dění v oblasti možných dodavatelů.
Ve svém výsledku poskytuje analýza nákupního trhu množinu dodavatelů, které je třeba v následujícím kroku analyzovat podle určitých kritérií a redukovat jejich počet
Analýza a volba dodavatele
Chybná předvolba dodavatele může vést ke ztrátám, které lze těžko likvidovat během vlastního nákupního procesu
Východiskem analýzy je řada informací o stávajících, ale i potencionálních dodavatelích. Informace lze setřídit do následujících skupin:
všeobecné informace o dodavatelském podniku
specifické informace mající vztah k nakupovanému materiálu
poskytované výhody dodavatelem
hodnocení stávajících partnerských (dodavatelsko – odběratelských vztahů)
Poptávka a hodnocení nabídky
Poptávka je charakterizována následujícími údaji:
Označení materiálu
Množství dodaného materiálu
Požadované vlastnosti materiálu
Způsob požadovaného zpracování
Očekávané záruky, služby, případně rozsah dodávek
Požadavky na balení
Dodací a platební podmínky, okamžik přechodu rizika, místo převzetí
Očekávané rabaty, skonta, slevy, aj.
Dodací lhůty
Jednání s dodavatelem
Psychická příprava k jednání je dána mentálními schopnostmi nákupčího. Jde o zásadní předpoklady vlastní další přípravy k jednání, které by měly vycházet z následujících vlastností nákupčího:
výkonnost, kapacita schopností a znalostí
sebevědomí (v přijatelných mezích)
vnímavost (umění vcítit se do pozice partnera v jednání, umění reagovat na nepředvídané situace, atd.)
trpělivost (je v jednáních nepředstavitelně významná)
Kontrola objednávky a hodnocení dodavatele
Kvantitativní a kvalitativní přejímka dodaného materiálu je závěrečným krokem v celém řetězci nákupního marketingu. Výsledkem je:
převzetí materiálu do skladů podniku,
zahájení reklamačního řízení,
Hodnocení dodavatelů je sledovanou položkou v rámci Systému řízení jakosti
Výsledkem hodnocení dodavatelů je portfolio dodavatelů, které může mít následující podobu.
Charakterizujte jednotlivé časové fondy a jejich vzájemné vazby ve výrobním procesu.
Časový fond = plánovaný počet dní (hodin) jeho činnosti za rok
Kalendářní ČF (TK) – 365 dní*24hod. Nominální ČF + soboty, neděle, svátky. Používá se k výpočtu výrobní kapacity v nepřetržitých výrobních procesech (hutích, chemických výrobách)
Nominální ČF (TN) - Kalendářní ČF ve dnech – nepracovní dny; počet směn* délka směny
Využitelný ČF (TP) – Nominální ČF – Prostoje. Prostoje = čas pro plánované opravy a přemístění zařízení a čas na výrobu technologicky nevyhnutelných zmetků.