1. Získávání a zpracování informací pro mezinárodní marketingové plánování (situační analýza, mezinárodní marketingový výzkum)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PEST analýza:
analyzuje makroekonomických faktorů, které mohou ovlivnit podnikání
Politické a právní faktory: Zákony, regulace, politická stabilita
Ekonomické faktory: Hospodářský růst, úrokové sazby, měnové kurzy, HDP, inflace, národní měna
Sociálně-kulturní faktory: Jazyk, kulturní hodnoty, příjmy, kupní chování spotřebitelů
Technologické faktory: Inovace, změny v technologii
BCG matice:
nástroj pro portfoliovou analýzu
rozděluje produkty nebo služby do čtyř kategorií na základě tržního podílu a růstu trhu:
Hvězdy (Stars): produkty s vysokým tempem růst, vysokým podílem na trhu
-> v budoucnu se přemění na hlavní zdroj zisku -> potřeba do nich investovatOtazníky (Question Marks): s vysokým tempem růstu, nízkým podílem na trhu
-> nově zaváděné produktyDojné krávy (Cash Cows): s nízkým růstem trhu, vysokým podílem na trhu
-> snaha o jejich udrženíPsi (Dogs): Nízký růst trhu, nízký podíl na trhu
-> produkty zastavit a investovat do jiných produktů
GE matice:
podobná BCG matici -> poskytuje více dimenzí pro hodnocení.
zahrnuje hodnocení atraktivity odvětví a síly podniku v odvětví
SPACE matice: Strategic Planning and Analysis in Competitive Environments (SPACE)
nástroj pro strategické plánování
hodnotí konkurenční výhodu a průmyslovou atraktivitu společnosti
pomáhá firmám určit, jaké strategické směry by měly zvolit
Mezinárodní marketingový výzkum
Metodika – postup při výzkumu či průzkumu
Výzkum
slouží ke zjištění širších souvislostí
vědecké cíl, hypotézy
Průzkum
neklade si vědecké cíle
řeší aktuální problém
Anketa
nesystematický průzkum názorů
Marketingový výzkum
= systematické určování, sběr, analýzu informací
součástí marketingového informačního systému (MIS)
MIS = soubor činností, při kterých dochází ke sběru a analýze informací o marketingovém okolí firmy
Mezinárodní výzkum trhu
= sběr a analýza interních a externích informací s cílem zprůhlednit dění v zahraničí, které má vliv na marketing
Základní třídění informací
primární a sekundární
primární
nebyly nikde dříve publikovány
sekundární
převzaty z publikací a odborných článků
kvantitativní a kvalitativní
kvantitativní
vyjadřují hodnoty měřených veličin (množství, objem)
kvalitativní
charakterizují zkoumané jevy pomocí pojmů a kategorií
interní a externí původ dat
interní
informace uvnitř podniku; pracovníci znají tyto informace
externí
informace získávané ze zdrojů mimo podnik
Hlavní zásady získaných informací (při získávání informací by měla být dodržena)
relevantnost (důležitost, významnost)
validita (pravdivost)
spolehlivost
rychlost
nákladová přijatelnost
Základní oblasti zaměření mezinárodního marketingového výzkumu:
Prostředí
Konkurence
Potenciál cílových trhů
Účinnost marketingové strategie