2. Výběr trhů pro vstup na zahraniční trh a produktové plánování
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. Výběr trhů pro vstup na zahraniční trh a produktové plánování
Všeobecné důvody pro mezinárodní aktivity:
diverzifikace rizika – komerční, politické, tržní, přepravní, teritoriální
přístup k bohatství země – suroviny, technologie
ekonomické efekty – zvýšení zisku
získání nových zákazníků
prodloužení životního cyklu výrobku
jeli výrobek ve fázi zralosti, je možné ho přesunout na jiný méně rozvinutý trh
mezinárodní životní cyklus výrobku – zavedení, růst, zralost, úpadek
Typ přístupu při volbě vstupu na zahraniční trh:
Jednoduché pravidlo (naive rule)
firma použije jednu formu vstupu na zahraniční trh i pro každý další vstup
výhoda - znalost formy vstupu
nevýhoda - ignorace odlišností
Pragmatické pravidlo (pragmatic rule)
nejdříve formu vstupu s minimálním rizikem a s co nejnižšími investicemi
při úspěchu rozšiřuje své aktivity, volí formy s vyšší finanční náročností
snižuje se riziko, ale může se snížit i ziskovost ze vstupu
Strategické pravidlo (strategic rule)
podnik odhaduje výnosy ze vstupu na trh
poté určí formu vstupu
Před vstupem na zahraniční trh provést situační analýzu
Systém postupu při výběru vhodné země pro obchodní aktivity:
Analýza ekonomického prostředí
Analýza sociokulturního prostředí
Analýza politicko-právního prostředí
Analýza technologického prostředí => PEST analýza
Analýza segmentu v cílové zemi
Analýza konkurenčního prostředí
.
Faktory ovlivňující volbu formy vstupu na zahraniční trh
Finanční náročnost
Zdroje podniku
Rizikovost podnikání
Konkurenceschopnost podniku v mezinárodním prostředí
Možnost kontroly
Existence bariér vstupu
Kulturní bariéry - kultura, jazyk, náboženství, výchova, vzdělání
Národnostní bariéry - existence nacionalismu, předsudků
Bariéra prostředí - klimatické podmínky, extrémní teploty, vlhkost,
Bariéra vzdálenosti
metoda vstupu - volba mezi výrobou v domácí zemi či zahraničí, přímá a nepřímá metoda
forma vstupu - klasické vývozní a dovozní operace, speciální formy vstupu nenáročné na kapitál a kapitálové vstupy podniku na zahraniční trhy
Formy vstupu na zahraniční trh
Klasické vývozní a dovozní operace
Prostřednické vztahy
Obchodní zastoupení (zprostředkovatel)
Komisionářské a mandátní vztahy
Piggyback
Přímý vývoz
Sdružení malých vývozců (exportní aliance)
Formy nenáročné na kapitálové investice
Licence
Franchising
Zušlechťovací operace (outsourcing)
Kapitálové vstupy podniku na zahraniční trh (PZI)
Akvizice
Fúze
Investice na zelené louce
Společné podnikání (joint venture)
Strategické aliance
Produktové (výrobkové) plánování
5 úrovní produktu: (dle Kotlera)
základní výrobek (jádro) – představuje výrobek fyzicky
použitelný výrobek – výrobek v takové podobě, že ho může spotřebitel skutečně použít
očekávaný výrobek
rozšířený výrobek
potencionální výrobek