Česká literatura 2.pol. 20.st. - přednáška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Samizdat musí být ediční – počet výtisků musí být tak velký, aby zajistil komunikační okruh lidí, kteří se podílí na edičním procesu
Vydavatelská činnost musí být ta, která se staví do kontroverze proti komunismu
Edice Petlice 1972
68 Publishers v Torrontu
Underground
Používání pojmu na českou kulturu:
Děje se v jakékoli době (Pokud by bible kralická byla samizdatová, jednota bratrská by bal undergroundovou organizací)
Underground je kategorie přesahující přes oblast literatury do širší kultury – je to sociokulturní kategorie, má své primární sociologické parametry a kulturní jsou spíše jejich součástí
Toto platí pro český 60., 70. a 80. let
Underground – pojem známe z americké kultury
Konfrontuje dobové zvyklosti
Český underground má své předchůdce – autoři kolem edice Půlnoc – navazují na ně v jistém smyslu v hodnotovém spektru, ve způsobu chování vůči oficialitě, výrazně v literární tvorbě v oblasti poetiky (veškerá počáteční literatura českého undergroundu vždy navazovala na trapnou poezii a totální realismus)
Pro předchůdce se někdy užívá označení pre-underground (pro ty kolem edice Půlnoc)
Underground je v první řade sociologickou kategorií, a proto ho nemohou tvořit individuální lidské osudy, musí se jednat o skupinu – proto nemohou být tito autoři kolem Půlnoci považováni za underground
Jedna z hlavních tezí je, že nemá žádný program (přesto program existuje [Ivan Martin Jirous – teoretik, zakladatel programového hnutí] – Zpráva o třetím českém hudebním obrození = program undergroundu – mapuje vznik společenské skupiny, vytváří svět s vlastní etikou a vlastní estetikou – vědí, co eticky není správné v oficiálním životě a z toho vyplývá tvořivost, která to reflektuje)
Absence závazného uměleckého programu
Mimochodnost k totalitním společenským strukturám
Bylo zásadní propojení lidí z počátečního undergroundu s politickým disentem – toto propojení intelektuálních elit politického disentu a undergroundových postav rockové hudby bylo unikátní
Když probíhal proces s muzikanty, vznikla Charta 77 jako projevení solidarity
Český underground je jedním z důvodů, proč vznikla Charta 77
Preunderground – edice Půlnoc, 1. generace undergroundu – vznik undergroundu, Jirous…, 2. generace undergroundu (publikují v 80. letech, shromažďují se kolem Revolver revue)
Odlišnost od amerického undergroundu:
U nás se chtěla vytvořit druhá kultura = často používáno více než pojem underground, je to více popisné – je zde vidět ta nekonfrontace
Český underground není konfrontační politicky
Když se chtěli nějak svobodně vyjádřit, museli to udělat skrz umění a aby to bylo co nejméně nákladné – hudba byla hlavní, protože k tomu nebylo nutné studium
Proč underground tak popuzoval, když nebyl politicky konfrontační?