Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Česká literatura 2.pol. 20.st. - přednáška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.75 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Samizdat musí být ediční – počet výtisků musí být tak velký, aby zajistil komunikační okruh lidí, kteří se podílí na edičním procesu

  • Vydavatelská činnost musí být ta, která se staví do kontroverze proti komunismu

  • Edice Petlice 1972

  • 68 Publishers v Torrontu

  • Underground

    • Používání pojmu na českou kulturu:

      • Děje se v jakékoli době (Pokud by bible kralická byla samizdatová, jednota bratrská by bal undergroundovou organizací)

      • Underground je kategorie přesahující přes oblast literatury do širší kultury – je to sociokulturní kategorie, má své primární sociologické parametry a kulturní jsou spíše jejich součástí

      • Toto platí pro český 60., 70. a 80. let

    • Underground – pojem známe z americké kultury

      • Konfrontuje dobové zvyklosti

    • Český underground má své předchůdce – autoři kolem edice Půlnoc – navazují na ně v jistém smyslu v hodnotovém spektru, ve způsobu chování vůči oficialitě, výrazně v literární tvorbě v oblasti poetiky (veškerá počáteční literatura českého undergroundu vždy navazovala na trapnou poezii a totální realismus)

      • Pro předchůdce se někdy užívá označení pre-underground (pro ty kolem edice Půlnoc)

        • Underground je v první řade sociologickou kategorií, a proto ho nemohou tvořit individuální lidské osudy, musí se jednat o skupinu – proto nemohou být tito autoři kolem Půlnoci považováni za underground

    • Jedna z hlavních tezí je, že nemá žádný program (přesto program existuje [Ivan Martin Jirous – teoretik, zakladatel programového hnutí] – Zpráva o třetím českém hudebním obrození = program undergroundu – mapuje vznik společenské skupiny, vytváří svět s vlastní etikou a vlastní estetikou – vědí, co eticky není správné v oficiálním životě a z toho vyplývá tvořivost, která to reflektuje)

    • Absence závazného uměleckého programu

    • Mimochodnost k totalitním společenským strukturám

    • Bylo zásadní propojení lidí z počátečního undergroundu s politickým disentem – toto propojení intelektuálních elit politického disentu a undergroundových postav rockové hudby bylo unikátní

    • Když probíhal proces s muzikanty, vznikla Charta 77 jako projevení solidarity

    • Český underground je jedním z důvodů, proč vznikla Charta 77

    • Preunderground – edice Půlnoc, 1. generace undergroundu – vznik undergroundu, Jirous…, 2. generace undergroundu (publikují v 80. letech, shromažďují se kolem Revolver revue)

    Odlišnost od amerického undergroundu:

    • U nás se chtěla vytvořit druhá kultura = často používáno více než pojem underground, je to více popisné – je zde vidět ta nekonfrontace

    • Český underground není konfrontační politicky

    • Když se chtěli nějak svobodně vyjádřit, museli to udělat skrz umění a aby to bylo co nejméně nákladné – hudba byla hlavní, protože k tomu nebylo nutné studium

    Proč underground tak popuzoval, když nebyl politicky konfrontační?

    Témata, do kterých materiál patří