Česká literatura 2.pol. 20.st. - přednáška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Jedna z odpovědí: Undergroundové hnutí mělo velký vliv na mládež, ze které měli vyrůst dělníci
Divoký samizdat – není možné udělat úplnou bibliografii edic z prvního období
Intimní adresát – adresát a vypravěč mají něco společného, je mezi nimi určitá intimita, adresát, který to tak nemá, tomu nebude rozumět (došlo k tomu tak, že to byla uzavřená komunita, chodili na stejné akce, stejně spolu komunikovali, ostatní nemohli například rozumět narážkám)
Zásadní edice Petlice – v okruhu samizdatovém
Zásadní edice 68 Publishers – v okruhu undergroundovém
Jsou zde mimoliterární důvody, proč je bereme za zásadní
U edic jde o velká jména – Ludvík Vaculík, Škvorecký…
68 Publishers - Slovník českých spisovatelů – vznikal za mimořádných poměrů – v totalitním Československu na bázi utajení
Periodika a edice – měli bychom vědět, kdy fungovaly, kdo je organizoval, čím jsou významné
Exil – Škvorecký – Mirákl, Ludvík Vaculík – Český snář
Underground – poezie Jirouse
4. 4. 2019
Romány Ludvíka Vaculíka
Český snář – přelom 70. a 80. let
Dobový společenský román – ale to není to hlavní, na co je román orientován
Zmiňuje praktiky samizdatu
Dílo, které se vymyká jeho předchozí tvorbě
To, co se zde zrodilo jako jeho nová poetika, bylo dále rozvíjeno a stále využíváno
Román, který měl nebývalý ohlas, vyvolal velkou čtenářskou recepci – stal se motivem k polemikám, které přesahují text – kde jsou hranice umělců… - šlo o kontroverzní text
Jak se dělá chlapec – přelom 80. a 90. let
Vaculík provozoval a zakládal edici Petlice
Český snář
Kompozičně tvořen deníkovými záznamy (leden 1979 – leden 1980) – to je příznak deníku
Jestli jde o deník nebo román, není jednoznačné – jde spíš o to, jak k textu přistupujeme
Zda jde o umělecký text nebo neumělecký, věcný (deník)
Rok psal toto dílo, dva roky ho redigoval (upravoval) – Vaculík říká, že jde spíše o umělecký text, protože ho tak dlouho upravoval (to ale nepřesvědčí, protože i neliterární texty se dlouho upravují)
Vypravěč na některých místech řekne něco jako „to, co jsem napsal, bylo ve skutečnosti jinak, já jsem ale chtěl, aby se vám příběh líbil“ – Vaculík tedy asi spíše zacházel s textem jako s uměleckým
Projevuje se také to, že deníkovost je spíše jen pomocný prvek, protože text neustále pokračuje, nějaký příběh pokračuje, deníkovost značí pouze například označení dne
Hlavní hrdina je organizátorem samizdatu – je zdůrazňováno osobní prožívání
Román o naději a beznaději, absurditě života, lásce, strachu, smrti…
Také se jedná o milostný román
Jedním z ústředních motivů je partnerský mnohoúhelník – vypravěč (hlavní hrdina) je postava, která má dlouhodobou manželku, dlouhodobou milenku (jedna z přepisovatelek textů – samizdat), novou milenku (motivicky spojena s emigrací – rozhodla se, že bude emigrovat), v průběhu románu se objevuje mladá dívka ve studentském věku, která vypravěče obdivuje jako samizdatového autora – jejich schůzky jsou přátelské, ale je naznačen další milostný vztah
Ženy jeho život zásadně ovlivňují, tyto motivy jsou velmi frekventované