MORFOLOGIE - zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
těmito formy se dá vyjádřit posesivita (= vlastnictví, majetnictví)
maminky knihy, otcovy fotografie
chaloupka dědečka – dědečkova chalupa
“smíšená deklinace“ - v singulárových formách převládají tvary jmenné, kdežto v plurálových pozicích se objevují se tvary složené deklinace
Otcův bratr, s otcovým bratrem
6.12.2015
ZÁJMENA, PRONOMINA (singulár: PRONOMEN)
Za – jména
Místo – jméno (dříve místo jména)
Ná – městky (Jan Gebauer)
- prokazují schopnost jazyka vytvářet zástupná pojmenování
- zájmena mohou mít substituční charakter – v závislosti na minulém kontextu
Maminka je hodná. Co ona se napere, …
Typy deklinace:
a) specifická (zvláštní): ne u každého zájmena lze rozlišovat rod): bezrodá (já, ty, my vy), rodová (většina-ona, ono)
b) specifická: ten (tvrdý) x náš (měkký)
c) adjektivní
Druhy:
Osobní (personalia)
Fce v procesu komunikace, komunikační role (autor, adresát = osoby zúčastněny v komunikačním procesu)
1.p Já
2.p mne/mě
3.p mně/mi
4.p mne/mě,
6.p (o) mně
7.p (se) mnou
- na počátku věty po důrazu nebo po předložce (více tvarů):
Dal mi kus chleba.
Pro mne za mne/ mě za mě
1.p On
2.p jeho/něho jej, něj, ho
3.p jemu, k němu, mu
4.p jeho něho jej ho
Přivlastňovací (posesiva): můj, tvůj, jeho, její, náš, váš, jejich
- vyjadřujeme posesivitu/ vlastnictví – předmětu, věci
- můj, tvůj, jeho, její, náš, váš, jejich
1.p můj – moje, mí (f.) / moje, mé (n.)
2.p mojí, mé
3.p mojí, mé
4.p moji, moje
6.p mojí, mé
7.p mojí/mou
- kratší tvary – stylově vyšší
1.p.pl M: moji/mí, F: moje/mé N: moje/má (předsevzetí)
Ukazovací (demonstrativa): ten, tento, tenhle onen, týž, taký, tentýž, takový, sám
- cílem je ukazovat na nějakou substanci/podstatu – nebo odkazovat
Ty jsi byl se svým přítelem (ne s tvým).
Tázací (interogativa): Táží se na skutečnosti a chtějí odpověď. V otázkách doplňujících, kdy i mluvčí chce doplnit znalost něčeho. Kdo, co, jaký, který, čí
Vztažná (relativa): Vyjadřují vztah ke skutečnosti. Spojují věty vedlejší s větami hlavními. Kdo, co, jaký, který, čí, jenž, jakýž, kterýž
Muži- již, ženy- jež
Neurčitá (indefinita): někdo, něco, kdokoli, cokoli, kdekdo, kdosi, každý, všechen
Záporný zájmena (negativa): popírají existenci, nikdo, nic, ničí, nijaký, žádný
+ totalitiva (všichni, každý, oba dva)
+ reflexivum (se)
Princip kongruence (druh + rod, číslo, pád)
Který – která – které, jenž – jež – jež
Ten – ta – to, tento – tato – toto, tenhle-tahle-tohle
má/moje, bez mé/mojí, mé mojí, mou/mojI, mé/mojí, mou/mojí…
Mí/moji, mé/moje, mé/moje, má/moje
ČÍSLOVKY, NUMERÁLIA (singulár NUMERALE)
Kvantovost, vždy psjaté s množstvím
Kvantovost:
a) počitatelná (100 žáků)
b) nepočitatelná (mnoho žáků)
Nemají svou deklimaci
A) určité
B) neurčité