Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MORFOLOGIE - zápisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (51.36 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Nes, nesme, neste

Tiskni, tiskněme, tiskněte

Dělej, dělejme, dělejte

  • Umývat se- umývej se! (x umyj se)

  • Opisný impertiv (hraničí se způsobem přacím):

3. os. sg.: Ať příjde!

3. os. pl.: Ať příjdou!

Partikule: nechť, kéž (blízkost s kondicionálem)

= snaha, aby vznikla nová skutečnost, aby se něco realizovalo

Opisné imperativy:

Necháš ho! indikativ

Ať nespadne! indikativ

Nevstupovat! infinitiv

Kdybys nelhal! Kondicionál

Zapiš si to za uši! Imperativ

Kdybyste raději mlčeli! ?

Nerušit! Infinitiv

Utíkáš pryč, ty pse jeden! Indikativ

Ať Tě to ani nenapadne! Opisný indikativ?

c) kondicionál (podmiňovací způsob, z latinského condicio, -onis = podmínka, úmluva)

Dvě formy (ne časy = ačasové!):

1) přítomný kondicionál: příčestí činné (elové) významového slovesa + zvláštní (aoristové) tvary slovesa být

Přišel bych. (naděje, že se to stane, děj je podmíněný, ale může se realizovat)

Nesl, -a, -o bych.

Půjčil bych Ti tu knihu, kdybys mi ji do měsíce vrátil.

2) minulý kondicionál: příčestí činné slovesa být + aoristové tvary slovesa být + příčestí činné významového slovesa

Kdybys mi to řekl, byl bych Ti jí půjčil. Byl bych býval půjčil. (děj je ireálný).

Karolíno, podej mi tu učebnici. Karolíno, podala bys mi tu učebnici? Karolíno, mohla bys mi podat tu učebnici?

Přineste mi třídní knihu. Přinesly byste mi třídní knihu? Mohly byste mi přinést třídní knihu?

Stando, otevři okno. Stando, otevřel bys okno? Stando, mohl bys otevřít okno?

Ať mne v pondělí Petr omluví ve škole. Omluvil mne, mohl by mne omluvit?

Napište mi to, prosím Vás, na papír.

10.11.

SLOVESNÝ ROD

(genus verbi)

subjekt = původce (nositel děje)

subjekt není původcem nositel děje (může být předmět…)

S(N1) VF(predikat) O3(N3) O4(N4)

Jirka věnoval Věrce knihu.

rod činný

- tranzitivní slovesa mohou figurovat jako slovesa, která nesou úlohu gram. podnětu

Kniha byla věnována Věrce Jirkou

- gramat.podmět - rod trpný - logický původce

ROD TRPNÝ: opisné pasivum

zvratné pasivum

OP: pomocné sloveso být + příčestí trpné

jsem vyvolána

byla jsem …

budu …

ZP: jen 3.os. sg. i pl. Obchody byly večer již zavřeny = STAV

Obchody se zavírají ve 20 hodin = DĚJ

SLOVESNÝ VID (aspekt)

= dáno průběhem slovesného děje

NEDOKONAVÝ DOKONAVÝ = dokonat

(imperfektivum) (perfektivum)

- počátek děje ………… - počátek i konec děje

- psala, počítala, malovala - napsat, vypočítat, namalovat

= otevřený interval = uzavřený interval

bude malovat bude namalovat

U následujících sloves určete vid a doplňte slovesa vidu opačného:

psát – N, skočit – D, uslyšet – D, telefonovat – N, připravovat – N, přečíst – D, loučit se – N

Přepište věty tak, že sloveso užijte v opisném tvaru trpného rodu:

Někdo vyryl do lavice dvě srdíčka.

Dvě srdíčka byla vyryta…

Hodil do moře láhev se vzkazem.

Témata, do kterých materiál patří