Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČD- Kytice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.78 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Básník byl chápán jako člověk výjimečné citlivosti a imaginace, schopný vyslovovat, co jiní nanejvýš jen tuší. Dílo se představovalo jako výraz tvůrcova nitra a prožitků. Polemicky vůči této představě vystoupil Edgar Allan Poe. Ve své stati Filozofie básnické skladby prohlásil, že básník nemyslí na to, jak sdělit mocný prožitek, ale jak působit na čtenáře, aby v něm vyvolal jisté emoce; podle toho pak volí látku a komponuje text.

Takto si počínali hlavně romantikové z druhé vývojové vlny, re prezentované ve francouzském písemnictví Viktorem Hugem, George Sandovou, u nás Karlem Jaromírem Erbenem, novoromantiky Juliem Zeyerem a dalšími. Z nich mnozí se zabývali mýtem, oživovali pohádku, legendu, epos.

Souběžně s romantismem a v polemice s ním se vyhraňoval biedermeier.

Spisovatelé od třicátých let vnesli do české literatury: napětí romantismu, biedermeieru a klíčového realismu- napětí funkce a hodnoty sebevyjadřovací, výchovné a poznávací. Vrcholní literární díla (Máj, babička, Kytice) nabyla svých nezaměnitelných hodno také tím, že toho napětí vstřebávala i vyvolávala. Stala se inspirací pro další literární vývoj, v němž se na různých úrovních vracel podobný svár sebevyjádření, výchovnosti a poznávací funkce.

Kontrastní představu adresáta. Jednou jím byl čtenář světového písemnictví, vychutnávající tajemství slova a náznaku (Mácha). Jindy to byl obyčejný člověk milující pohodu, ale otevřený povznesení podle ,,ducha času“ (Tyl). A opět jindy obyčejný člověk, který seznal potřebu kritického úsudku a věcnosti, vzdělání a sebevzdělání pro vlastní vzestup uvnitř občanské české společnosti (Havlíček). Představa adresáta u Němcové a u Erbena naznačené spektrum o milovníka zázračných a krutých příběhů zakotvených v „dávnu“ a dožadujících se sluchu živoucích.

Konfliktní vztah vůči ústní lidové slovesnosti. Její napodobování cestou ohlasu odmítli v lyrice, připouštěli a pěstovali ji v epice. Vedle epiky veršované věnovali zvýšenou pozornost pohádce žijící v ústním vypravování. Pohádka jim byla cestou k mýtu (Erben) i východiskem k obrazům života (Němcová) a k lidové hře se zpěvy (J. K. Tyl).

Zapojení spisovatelů do žurnalistiky. J. K. Tyl a K. Havlíček položili základy moderního publicistického stylu. V novinářské činnosti využívali svých beletrických schopností.

Témata, do kterých materiál patří