Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČD - Žert

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.09 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. LITERÁRNĚ-HISTORICKÝ KONTEXT

Autor u nás jako jeden z prvních rozvíjí možnosti vypravěčského polyperspektivismu (více úhlů pohledu). V 60.letech 20.století této metody užívá například Eva Kantůrková v románu Smuteční slavnost (1967). Kniha Žert byla v roce 1968 zfilmována J. Jirešem. Svým dílem je Kundera výrazným představitelem postmoderního románu, vedle motivu se objevuje mnoho úvah a filozofických pohledů a experimentální postupy. Mezi další představitele postmoderny patří Umberto Eco, Petr Šabach nebo Michal Viewegh. Román popisuje období v českých zemích od roku 1946, kdy se moci ujal komunistický režim do 60.let, kdy roku 1968 proběhlo Pražské jaro, které uvedlo Česko-slovenskou republiku do éry normalizace.

  1. ANALÝZA ÚRYVKU

    Vybrala jsem si úryvek ze začátku knihy, monolog, kde Ludvík popisuje jak se cítil, když se zamiloval do Lucie při pobytu na vojně. Úryvek jsem si vybrala, protože je zde vidět typický autorův styl a vyjadřování.

    ,,Od onoho večera se ve mne všechno změnilo: byl jsem opět obydlen: nebyl jsem už jen tou žalostnou prázdnotou, v níž se proháněly (jak smetí ve vyrabovaném pokoji) stesky, výčitky a žaloby: pokoj mého nitra byl náhle uklizen a kdosi v něm žil. Hodiny, které v něm na stěně visely s rafičkami po dlouhé měsíce nepohnutými, se pojednou roztikaly. To bylo významné: čas, který až dosud plynul jako lhostejný prou od ničeho k ničem (byl jsem přece v pauze!) bez jakékoliv artikulace, bez jakéhokoli taktu, začal opět získávat zlidštěnou tvář: začal se členit a odpočítávat.“

    V ukázce je vidět, jak se umí autor velmi kvalitně rozepsat pomocí mnoha uměleckých prostředků o pocitech Ludvíka. Vidíme zde přirovnání (jak smetí ve vyrabovaném pokoji), personifikaci (pokoj byl náhle uklizen), metaforu (byl jsem opět obydlen) a vsuvku, která by se dala brát i jako komunikace se čtenářem (byl jsem přece v pauze!). V celé knize je použit spisovný jazyk a mnoho popisů, monologů a četných souvětí.

  2. HODNOCENÍ

Kniha mne velmi zaujala. Připadal mi velmi rozmanitá, na začátku jsem s hlavní postavou sympatizovala a bylo mi jí líto, na konci již tolik ne. Přišlo mi zajímavé využití několik úhlů pohledů, které daly příběhu jiný nádech- nebyla mi vnucena jedna verze příběhu. Myslím, že kniha je, i přesto že popisuje dění 20. století, stále velmi nadčasová, protože popisuje situaci, kdy si někdo snaží osud upravit podle svého. Některé pasáže mi přišly až moc zdlouhavé a zbytečné, ale většina mne velmi zaujala, včetně těch milostně laděných.

  1. ZDROJE

Přehled české literatury 20. století, Vladimír Prokop, O.K.- Soft, 1998

Školní slovník českých spisovatelů, Pavel Dolejší, 5. Aktualizované vydání, 2004

Obsahy a rozbory děl k literatuře, Petra Velanová, 2006

http://www.rozbor-dila.cz/zert-rozbor-dila-k-maturite-3-2/

Témata, do kterých materiál patří