PSYCHOPATOLOGIE - SEMINÁŘE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vývoj potíží
- zpočátku nenápadný, může se pozitivně hodnotit výdrž a vůle
- poté: jako droga: bagatelizuje závažnost svého počínání (argument: zdravá výživa)
- občas nadřazenost vůči ostatním, které své chutě tolik neovládají
- postupující úbytek váhy – únava – špatná nálada, podrážděnost
- ztráta zájmů
6. Poruchy psychického vývoje
Poruchy pozornosti a aktivity, hyperkinetické poruchy, ADHD, ADD
Lehká mozková dysfunkce (LMD) se vztahuje na děti téměř průměrné, průměrné nebo nadprůměrné obecné inteligence s určitými poruchami učení či chování, v rozsahu od mírných po těžké, které jsou spojeny s odchylkami funkce centrálního nervového systému (oslabení ve vnímání, tvoření pojmů, řeči, paměti a v kontrole popudů nebo motoriky… )
Lehká dětská encefalopatie (LDE) označuje drobné difúzní poruchy mozkové tkáně trvalého rázu. Projevem LDE jsou poruchy psychických funkcí, zejména vnímání, myšlení, motoriky a jednání
Mezinárodní klasifikace nemocí termínem hyperkinetické poruchy označuje skupinu poruch charakterizovanou: vznikem poruchy v raném věku dítěte, hyperaktivitou, narušením pozornosti
vznikají vždy v raném stadiu vývoje, obvykle v prvních pěti letech života
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorders)
porucha pozornosti bez hyperaktivity se označuje jako ADD (attention deficit disorder)
správný přístup: jasné instrukce, častá zpětná vazba, pozitivní posilování, pravidelný režim
Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie
Specifické poruchy učení jsou dílčí oslabení ve schopnostech a funkcích primárně potřebných k získávání výukových dovedností, přičemž inteligence je v mezích širší normy, tj. postačující ke zvládnutí požadavků základní školy
Dyslexie = V prvém, širším pojetí, je dyslexie souborný název pro specifické poruchy čtení, psaní a pravopisu, ať už jakkoli propojené. V užším pojetí dyslexie označuje pouze poruchy čtení a tento význam se užívá, pokud je nutné odlišit poruchy čtení od poruch psaní
Dysgrafie = je porucha psaní, která postihuje grafickou stránku písemného projevu, tedy jeho čitelnost a úpravu
Dysortografie = se projevuje zvýšeným počtem pravopisných chyb a obtížemi při osvojování gramatického učiva a aplikaci gramatických jevů
Dyskalkulie = je specifická porucha učení postihující matematické schopnosti, takže se dítě nemůže naučit počítání
Poruchy chování v dětském věku
lze charakterizovat jako odchylku v oblasti socializace, kdy dítě není schopno respektovat normy chování na úrovni odpovídající jeho věku, event. na úrovni svých rozumových schopností
lhaní, záškoláctví, krádeže, agresivní poruchy chování
postup: najít původ problému, mluvit s odborníky, průběžně kontrolovat postup
¨