PSYCHOPATOLOGIE - SEMINÁŘE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
7. Pervazivní vývojové poruchy
tento termín je společným označením pro závažnější poruchy, které se projevují již od raného dětství
Dětský autismus
hlavním příznakem je porucha sociálního porozumění, mezilidských vztahů a komunikace a nápadné stereotypní chování
Rettův syndrom
je geneticky podmíněné neurodegenerativní onemocnění, které je velmi vzácné a postihuje pouze dívky
Aspergerův syndrom
se liší od dětského autismu tím, že se u této poruchy nevyskytuje celkové zpoždění řeči ani kognitivního vývoje. Většina jedinců má inteligenci v normě, problémy se vyskytují především v oblasti sociální adaptace. Tato porucha postihuje 0,4% dětské populace, opět převážně chlapce.
Atypický autismus
se liší od dětského autismu buď dobou vzniku (abnormální vývoj se projeví až po dosažení tří let věku) nebo chybějící poruchou jedné či dvou ze všech tří oblastí psychopatologie požadované pro diagnózu autismu (narušená sociální interakce, komunikace a stereotypní chování)
Mentální retardace
označuje vrozené postižení rozumových schopností, které se projeví neschopností porozumět svému okolí a v požadované míře se mu přizpůsobit
stav vrozený a trvalý
příčina: postižení CNS (-geneticky, vlivem prostředí)
lehká: je z hlediska inteligence vymezena dosažením hodnoty IQ 50-69, úplná samostatnost, nejvíce úroveň 11 let
středně těžká: je z hlediska inteligence vymezena dosažením hodnoty IQ 35-49, vychovatelní, paměť mechanická, nejvíce úroveň 6 let
těžká: je z hlediska inteligence vymezena dosažením hodnoty IQ 20-34, úroveň batolete, závislí na jiných, učení omezené
hluboká: IQ pod 20, většinou kombinované s jiným postižením, většinou omezení v pohybu, řeč není rozvinuta
Integrace vyjadřuje postoj společnosti k handicapovaným občanům, který je neodmítá
Normalizace vyplývá ze skutečnosti, že lidé s mentálním postižením mají právo žít „normálním“ životem
Humanizace se projevuje nejen v postoji k mentálně postiženým lidem, který je respektuje jako rovnoprávné členy společnosti
8. Psychologická problematika zdravotního postižení
Zdravotní postižení lze vymezit jako ztrátu nebo poškození určitého orgánového systému. V důsledku toho dochází k narušení, omezení či úplnému chybění některé ze standardních funkcí, resp. Kompetencí
Tělesné
Zrakové
Sluchové
Mentální poruchy, poruchy komunikace, poruchy chování, kombinované poruchy
lehký defekt – nehrozí bezprostřední nebezpečí narušení vztahu ke společnosti,
střední defekt – hrozí nebo se již vyvinula porucha společenských vztahů,
těžký defekt – porucha postihuje jedince ztrátou sociálních vztahů
důležitý vliv prostředí, socializační vývoj (přijmutí rodinou apod.)
zdravotní postižení pozměňuje průběh kognitivního, emočního i sociálního vývoje dítěte
Emoční vývoj – strategie podle Eriksona: