SOCIOLOGIE- PŘEDNÁŠKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Sociolog = teoreticko – empirický pracovník (občas jen výzkumník nebo jen teoretik)
Zabývá se analýzou, interpretací a popisem sociální reality
Snaží se o prognózu sociálního vývoje
Kolik je sociologů, tolik je sociologií – názorová pluralita
Sociolog – superhrdina: ozvláštnění, blog, který popularizuje sociologii tím, že předvádějí sociology jako superhrdiny – Factoid Fantastic (proti desinformací, lžím, nepřesnostem), The Reflector (proti stereotypům, předsudkům, netolerancí), Captain Interdependent (proti individualismu, dualistické mentalitě)
Statistiky: objevují se pokroucené interpretace médií, průměrná hodnota, medián
Soudobé uplatnění sociologie:
analýza na zakázku (klima, spokojenost kolektivů – oddělení, sborů, třídy) + zmapování situace, návrhy na zlepšení, predikce dalšího vývoje
postoje k určité problematice (např. postoj k migraci, integraci),
výskyt určitých jevů (rizikové – kouření, drogy, kriminalita)
Pedagogický výzkum: spolupráce pedagogů a analytických sociologů
Na poli trhu (soukromý sektor):
Spokojenost/preference určitých výrobků/služeb
Konzumní chování
Hodnocení účinnosti mediálních reklam
Sčítání lidu, …
Pro učit pedagogiky sociologii?
Obecný přehled
Všichni jsme součástí společnosti
Všichni patříme do určitých sociálních skupin
Máme sociální status a sociální role
Zákonitosti fungování společnosti
Školní třída
Sociální skupina
Členy třídy formují vnitřní i vnější sociální činitele/činitelé
Ve třídě vznikají subsystémy
Třída není homogenní skupinou
Učitel aktivně vstupuje do třídy jako sociálního systému
Učitel plní určité cíle společnosti (chce se po nás, abychom vypustili jedince, který sociálně odpovídá průměru)
Učitel jako téma sociologie vzdělávání
Typologie učitelů
Waldemar Oskar Doring: podle Eduarda Sprangera, 6 typů
E. Vorwickel (věcný a osobní typ)
Christian Theobald Caselmann: logotrop, paidotrop
Timothy Leary a kol.: Dotazník interpersonální diagnózy (ICL)
Kurt Lewin: dominantní, liberální, demokratický
Čáp, Mareš: Psychologie pro učitele
Pedagog jako sociální aktér
Pedagog optimista (J. Locke)
Pedagog realista
Pedagog pesimista (J.J. Rousseau)
Sociální role učitele
Učitelství jako sociální role (= společností očekávaný způsob chování člověka v určitém sociálním postavení)
Role učitele je výslednicí společenských očekávání širokého spektra sociálních skupin: rodičů, žáků, pedagogické veřejnosti, užší komunity kolem školy, širší veřejnosti… a vlastního pojetí sama sebe (sebepojetí)
Znalosti, dovednosti a vlastnosti učitele: Klíčové dovednosti učitele
Očekávání žáků:
Je spravedlivý
Umí učit, hodně naučí
Udržuje řád, kázeň, pořádek
Je přátelský, vytváří příjemnou atmosféru
Má demokratický styl řízení a jednání
Umí pochválit
Je odborníkem ve svém předmětu
+ nezesměšňuje je, neironizuje, nenudí, nemá nepřiměřené nároky, nevzbuzuje strach