SOCIOLOGIE- PŘEDNÁŠKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Prestiž učitele (očima učitelů)
- vyšší míra subjektivně vnímané vlastní zdatnosti a spokojenosti v zaměstnání souvisí s dobrými vztahy s kolegy i žáky ve třídě
- pouze 12 % učitelů si myslí, že jsou vážení (x 31 % v mezinárodním průměru)
Začínající učitel a škola: L. Podlahová – uvádějící učitel
- české školství v mezinárodním srovnání 2014
- průměrný počet dětí ve třídě- 20 (počet snižuje venkovské školy, speciální školy)
Třída jako sociální systém
Třída – žák – stupeň – škola – okolí, obec, kraj – stár: rezort školství (vzdělávací systém) – mezinárodní trendy
Vstupní činitele u dětí: gender, věk, sociální zázemí dítěte, vstupní vědomostní kapitál, zájmy, zdravotní omezení
Učitel jako vstupné činitel: pohlaví/gender, věk, délka praxe, aprobace, osobnostní faktory, moderní technologie, status v rámci školy
Pedagogický sbor: genderové rozložení, věkové rozložení, role a spolupráce ve sboru, rozdělení kompetencí, mimopracovní vztahy, mimopracovní aktivity, supervize, odborné komise
Dotazník MCI
Spokojenost ve třídě – vztah žáků ke své třídě, míra spokojenosti a pohody ve třídě
Není anonymní – cílem je zjistit, které dítě (jestli) má problém – když se bude schopno skrz dotazník přiznat
Důležitým faktorem je i zadavatel dotazníku – ideálně někdo důvěryhodný/sympaticky, „zvenčí“
Nejedná se o zkoušku (nejsou dobré a špatné odpovědi)
Jedná se o popis třídy
Odpovědi ano – ne (pozorně si přečíst otázku), 5 bodová škála
Vyplňují se všechny otázky
Doba vypracování: cca 15 min
Vyhodnocení
Ano – 3 body
Ne – 1 bod
Špatné/žádné – 2 body
Každá oblast – 5- 15 b
Skóre pro každého žáka za všechny oblasti
5 ot se boduje opačně
Vyhodnocení pro celou třídu
Aritmetický průměr
Za oblasti – sečteme hodnoty v dané oblasti a vydělíme počtem žáků
Úskalí – normální rozložení třídy? Chybějící žáci? Obecnost X specifičnost?
Přinese údaj o průměru třídy v každé oblasti zvlášť
Medián
Předpokládáme, že se názory kloní k +/- (není normální rozložení)
Seřadíme hodnoty všech žáků za danou oblast vzestupně
→ Hledáme medián = st
Střední hodnotu třídy
Interpretace
Spokojenost a soudržnost – vyšší hodnota → lepší
Třenice, soutěživost, obtížnost – nižší hodnota lepší
Individuální zaměření na analýzu konkrétních žáků
Nová verze
Na NÚV
spokojenost ve třídě
konflikty mezi žáci
Soutěživost ve třídě
Obtížnost učení
Soudržnost třídy
Pořádek při výuce
Navíc oproti starší verzi
Kázeň žáků při vyučování, spolupráce
30 položek, 6 hledisek – 5 ot
Pozor na kvantifikaci – výsledky (průměr, medián) nerozeznají problém, když se vyskytuje jen u 1 žáka → je potřeba projít testy zvlášť, když něco takového očekáváme