TEORIE KOMUNIKAČNÍCH TECHNIK A KREATIVITY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Asertivní komunikace
klidná argumentační, vyrovnaná
podstatou je věrný a neústupný komunikační styl a vyhýbání se komunikačním faulům
nemá být agresivní, ale ani pasivní
Základní techniky asertivní komunikace
vyjadřuje své pocity
mimika má odrážet to, co cítíme
nebojte se říci NE
užívejte já, neschovávejte se za skupinu
naučte se přijímat pochvalu, ale i kritiku
nebojte se improvizovat a spontáně jednat
Desatero asertivních práv
spolehněte se na vlastní názor
jednejte z vlastního rozhodnutí
můžete rozhodnout nelogicky, aniž byste se museli zpovídat
máte právo chovat se nezávisle na tom, zda to budou druzí schvalovat
právo chybovat
právo změnit názor
právo neomlouvat se
právo říct, že nevím
právo prohlásit, že něčemu nerozumím
právo říct, že je mi to jedno
Informace jako základní prvek komunikace
teorie informace pokládá za informaci každé snížení neurčitosti
je základním prvkem masové komunikace
je nutné odlišit informaci o věci a informaci o názoru na věc
záruka, že dostávám přesné a správné informace
jakákoli výpověď o věcech, jevech, stavech a dějích, jež umožňují jejich poznání = obeně informace
Žurnalistická informace
prvkem sociální komunikace (prvek socializace)
očekává se, že žurnalistická informace je aktuální a společensky závažná
hodnocení kritérií = pravdivost, čerstvost, zábavnost
Novinářská informace
stane se z ní až po výběru k veřejnému zpracování (najít, napsat, předat)
shromažďování, vyhodnocování dat, jejich redigování a předání veřejnosti
zdroje informací:
heuristika, rešeršování = nalézání dat
primární zdroje = vlastní zkušenost, investigativní činnost, osobní kontakt, rešeršování, produkce ziskových agentur
sekundární zdroje = výzkum veřejného mínění, projevy autorit, internet, tisková prohlášení
Cíle a účinky
informační žánry
informovat, předat suchou informaci
zprávy, článek, komuniké
publicistické žánry
vlastní názor, přesvědčovat, získávat, formulovat názory (emoce = manipulace)
PR články, glosy, úvahy, reportáže, komentáře, sloupky
beletristické žánry
estetické hodnota
povídka, novela, črta
vzdělávací žánry
edukace, kvalifikovaně radí čtenářům
eseje, přednášky, rozbory
zábavné žánry
odpočinek, relax, zábava
soutěže, ankety, křížovky
Komunikační technologie a jejich rozdílné cesty
televize
obraz, zvuk
komunikace redaktora je doplňkem, který navozuje pocit, že je divák účastníkem děje
rozhlas
zvuk, hlas, poslech
informace se maximálně zjednodušují, aby posluchač hned rozuměl
stručnost, srozumitelnost
tisk
můžeme se k tomu vrátit = umožňuje větší rozbor, proto může být i složitější a rozsáhlejší
internet
aktuálnost, poskytuje všechny výhody tisku, aktualizace, hypertext