TEORIE KOMUNIKAČNÍCH TECHNIK A KREATIVITY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Úhel pohledu obrazové složky
náhled, podhled, nájezd, odjezd
nadhled = člověk je zde menší, osamělý, vzbuzující soucit
podhled = sebevědomou, moc, autorita
nájezd = z celku na detail, odpovídá potřebě člověka přiblížit se k ohnisku děje a prohlídnout si podrobnosti
odjezd = z detailu na celek, vzbuzení koncentrace, uvědomění, že jsme pouze divákem
ZVUKOVÁ SLOŽKA
hlas, hudba, skladba zvuků
hlas = jeden z nejpřesvědčivějších způsobů výrazu
lexikálně dramatická – slova dávají význam, správná volba slov
foneticko výrazová – intonace, artikulace, rytmus, dynamika
hudba = psychologicko-emocionální vyjádření, stavy, duševní postoje, emocionální katalyzátor, dramatizace, gradace
skladba zvuků = ostrý přechod, tlumený přechod, prolnutí, vícenásobná zvuková expozice
spojník, kdy jedna část předchází do druhé v plné intenzitě (někdy s pauzou)
vše klidně přechází
prolínání melodií
vyvážení všeho do celku, současné znění dvou i více separovaných zvuků
STŘIHOVÁ SKLADBA
Zatmívání
Roztmívání
Prolínání
Rozostření
Švenkování
Stíračka
Střih
a,b = stejně jako u hudby
c = zaniká snímek a nahrazuje se jiným
d = záběr končí rozostřením a z toho vzniká nový
e = koukám se z jiného úhlu, rychle za něčím otočím
f = střih – dání najevo, že je to sestříhané
g = klasický střih (obrazový – živě, ten co je v TV, záznamový – dokument)
Komunikační dovednosti = asertivní komunikace, technika asertivního naslouchání, technika kladení otázel
Kompetence ke komunikování = znalosti, vlastnosti osobnosti
Kompetence jsou takové vlastnosti osobnosti, schopnosti, vědomosti a dovednosti, které ve svém komplexu umožňují jejich nositeli vykonávat velké množství aktivit nezbytných pro úspěšné zvládnutí celé řady často nepředvídatelně se měnících situací a náročných problémů a tím i zastávat větší počet sociálních a pracovních pozic a rolí v průběhu života.
Předpoklady ke komunikaci
kognitivní
verbální
nonverbální
kognitivní
schopnost se učit
schopnost přemýšlet
schopnost řešit problémy a rozhodování se
argumentovat a hodnotit
verbální
precizní vyjadřování, schopnost mluvit
schopnost ovládat mimiku, haptiku, posturiku, gotiku, proxemiku
Aktivní naslouchání
naslouchání zúčastněné = dotyk, pohled, přikyvování, zopakování toho co řekl, ale i mlčení
soustředit pohled na hovořícího
dbáme, abychom se nerozptylovali
necháme respondenta domluvit
děláme si poznámky
děkujeme za informace
přemýšlíme 4x rychleji než mluvíme
Komunikační dovednosti
bezprostřednost reakce (reagujeme hned)
kognitivní přizpůsobování (musíme se dostat na stejnou úroveň druhého)
zájem o druhého (podpoření hloubky rozhovoru)
reciprocita (pocit vzájemnosti, něco dáváme i dostáváme)
humor (humorné odlehčení tématu, odlehčuje atmosféru)
princip 3 NE = nezahrnout nadbytkem požadavků, nezahrnout přílišnou kritikou, nerozpytvávat zklamání
uvolnění (odplavení napětí = cíl kom. Události)
pozitivní komunikace (přináší pozitivní formulaci a je účinnější)