Hudební formy - souhrn
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Formy na státnice
Mše – V období renesance se psaly mše stylem vokální polyfonie, později pak v harmonicko-
melodickém slohu s instrumentálním doprovodem, s uplatněním sboru i sólistů. V baroku
nejčastěji obsazení: 4 sólisté, sbor, orchestr, varhany.
Ordinarium – běžně zařazované části
1.
Kyrie (Pane smiluj se - pronášeno v řečtině)
2.
Gloria (Sláva na výsostech Bohu)
3.
Credo (Věřím)
4.
Sanctus (Svatý)
5.
Benedictus (Blahoslavený, požehnaný), původně samostatná část později splynula se
Sanctus.
6.
Agnus Dei (Beránku Boží)
Proprium – jen o svátcích apod.
1.
Introitus (vstupní zpěvy – příchod kněze k oltáři)
2.
Graduální zpěvy (hudebně nejsložitější, zpívaly se mezi čtením z Bible a mezi tyto
zpěvy patří Aleluja, Graduale, Sekvence)
3.
Offertorium (zpívá se při přinášení obětních darů)
4.
Communio (přijímání/obětování)
Moteto – jeho základem je úryvek z chorálu či z instrumentální hudby
Madrigal – z italské renesanční světské polyfonie je dnes nejznámějším druhem madrigal. Ve
14. století je to 2 – 4 hlasá skladba na strofický italský (tedy ne latinský) text s náměty
milostnými, satirickými i politickými s hlavní melodií ve vrchním hlase. Nejčastěji psána ve
formě AAB.
Kánon – skladba vyznačující se osobitou skladebnou technikou: jeho výchozí hlas je důsledně
po celou skladbu imitován jedním nebo několika dalšími hlasy v přísně imitaci.
Typy: hádankový kánon, nekoneční kánon, račí kánon
Ricercar – sestával z řady fugových expozic, z nichž každá vycházela z jiného tématu a měla
jiný text.
Opera
Recitativ – může být mluvený, zpívaný, sacco či accompagnato
Árie – sólové číslo opery
Ritornel – vymyslel Monteverdi, značil předzvěst příchodu určité scény (předchůdce leitmotivu)
Dělení: Seria (vážná), Semiseria (polovážná), Buffa (veselá), Opera Comique (ve Francii) atd..
Oratorium – název přejatý z latiny, česky modlitebna. Vzniklo v Itálii, v podstatě se jednalo o
duchovní operu na náboženské téma, skladba je však určená pouze koncertnímu provedení.
Děj není založený na dialogu jednajících postav jako v opeře, ale je vyprávěný vypravěčem
zvaným testo – hlasově to byl nejčastěji tenor.
Obsazení: 4 sólisté, sbor, orchestr, varhany
Druhy:
Latinské – určeno pro církevní představitel a vyšší společenské kruhy, skladba zpívaná latinsky,
centrum v Římě.
Italské – zpíváno italsky lidovější charakter, centrum v Neapoli.
Pašije – textově se jedná o příběh odsouzení a ukřižování Ježíše Krista, hudebně oblíbený
chrámový útvar zejména v německých zemích, formálně skladba typu oratoria, provádí se
zejména o Velikonocích, název podle autora evangelia, z něhož je text použitý
Kantáta – původně název pro zpívanou skladbu. V případě kantáty se jednalo o skladbu pro
jeden, případně dva sólové hlasy a orchestr, mnohdy přistoupil také sbor.