Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Hudební formy - souhrn

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (257.8 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Novodobé pojetí koncertu jako skladby pro jeden, nebo výjimečně několik sólových nástrojů
a orchestr. Nejčastěji je psán v cyklické sonátové formě. Bývá zpravidla třívětý (rychle, pomalu,
rychle).

Předehra – v širším slova smyslu znamená předehra instrumentální úvod k vokální nebo
k instrumentální skladbě nebo její samostatné části; nazývá se též introdukce.

Svita

Dělení:

Stará taneční svita – sdružení několika tanců v ucelenou skupinu, která je jednou z hlavních
forem samostatné instrumentální hudby renesance a baroka.
Novodobá svita – hlavním znakem svity zůstává větší a neohraničený počet vzájemně
kontrastujících vět, celkově menší obsahová závažnost. Dále je tu svita s novějšími tanci, která
navazuje na barokní prapůvod.

Barokní sonáta

Obsazení:

Sólová – 1 nástroj s generálbasem cembala, basová linie mohla být ještě zesilována
violoncellem či jiným hlubokým nástrojem
Triová – 2 sopránové nástroje s generálbasem, opět s předpokládaným zesílením basové linie.

Druhy:

Sonáta da chiesa (chrámová) – obsahovala 4 věty řazené systémem kontrastu, nejčastěji
grave, allegro, andante, allegro
Sonáta da camera (světská, komorní) – byla tvořena tanci staré barokní suity s povinnými
tanci: allemand, courante, sarabanda, gigue

Další části:

Nepovinné tance_ menuet, gavotta, branle a další
Netaneční čísla: úvodní preludium

Divertimento – sloužilo původně jako hudba ke stolování a doplněk společenské zábavy.
Sestávají z 5 – 6 částí, v obsazení komorním či orchestrálním.

Kasace – hudba pro slavnosti

Komorní hudba

Typy komorních souborů:
V průběhu vývoje hudby vznikala různá komorní seskupení, přičemž některá z nich byla z
různých důvodů skladateli nebo posluchači upřednostňována. Vznikla tak komorní tělesa
ustáleného složení, jako například klavírní trio a smyčcové kvarteto. Fantazii skladatelů nejsou
fakticky kladeny žádné překážky, takže je možné zkomponovat dílo pro soubor libovolného
složení. Toto bylo výrazně prokázáno zejména v průběhu 20. století.
Duo
Soubor je tvořen dvěma hudebními nástroji, případně nástrojem a zpěvákem. Téměř ve všech
případech je jedním z nástrojů doprovodný klavír doplněný o zpěv nebo melodický hudební
nástroj, nejčastěji smyčcový nebo dřevěný dechový nástroj. Existují však i skladby pro dva
klavíry. Díla pro dva jednohlasé nástroje s absencí klavíru jsou kvůli omezeným harmonickým
možnostem méně častá. Pro dua bývají nejčastěji určeny písně a sonáty.
Trio
Tvoří jej tři nástroje, ze kterých je jeden téměř vždy klavír. Trio může mít rozmanité složení,
některá seskupení jsou však užívána častěji. Patří sem:
klavírní trio – housle, violoncello a klavír
smyčcové trio – housle, viola a violoncello
klarinetové trio – klarinet, viola nebo violoncello a klavír
hornové trio – lesní roh, housle a klavír
Kvarteto
Kombinace čtyř nástrojů již umožňuje bohatší práci s harmonií a kontrapunktem i bez
přítomnosti klavíru. Patří sem:

Témata, do kterých materiál patří