Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Hudební formy - souhrn

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (257.8 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Druhy:

Kantáta da chiesa - chrámová, s náboženskou tematikou

Kantáta da camera – světská, světské náměty většinou milostné

Concerto grosso (velký zápas)

Původ formy spatřujeme u benátské dvojsborovosti

Obsazení je tvořeno 2 nástrojovými skupinami:

Concertino – malá skupina sólistů, původně smyčcové nástroje, později přistupují také
dechové nástroje.

Tutti – velké orchestrální obsazení, převážně smyčce + cembalo. Věty bývají řazeny podle
principu kontrastu

Pastorela – krátká kantáta na vánoční téma (zejména v Čechách)

Sepolkra – zejména velikonoční hry s tématikou ukřižování

Motiv – krátká a poměrně ucelená hudební myšlenka, obvykle na 1 – 2 takty.

Téma – je rozsáhlejší než motiv. Je to několikatakotová výrazná melodie, zřetelně ohraničená,
obsahově závažná, osobitá a přesvědčivá.

Věta – několika taktový hudební celek ukončený závěrem celým nebo polovičním

Perioda – sestává ze dvou motivicky spřízněných vět, z nichž první končí závěrem polovičním
a druhá závěrem celým.

Motivicko tematická práce

1. Opakování bez větších změn – motiv se opakuje buď zcela přesně nebo v jiné dynamice
2. Opakování s většími změnami – různé výraznější změny melodie, kromě těch níže

uvedených

3. Ozdobování – motiv je při opakování obohacen ozdobnými tóny

4. Inverze – při inverzi se stoupající intervaly motivu mění na klesající a naopak (přísná,

volná)

5. Augmentace – motiv se opakuje doslovně, ale ve dvojnásobných nebo vícenásobných

časových hodnotách.

6. Diminuce – motiv se opakuje v polovičních či menších časových hodnotách při

zachování metra a tempa

7. Prodloužení – motiv se prodlužuje přidáním několika tónů
8. Dělení – z tématu se vyjme určitá část a stou se dál pracuje samostatně
9. Imitace – jen ve vícehlasé hudbě (viz kánon apod)
10. Račí postup – melodie se uvádí pozpátku, tedy od posledního tónu k prvnímu

Symfonie – je orchestrální skladba vážného obsahu a většího rozsahu, komponovaná
v cyklické sonátové formě.

Symfonie klasická – skládaná ze čtyř vět, třetí věta bývala vždy taneční menuet. Menuet se
v pozdější době nahrazoval scherzem.

Programní symfonie – mívá pět vět

Obvyklá struktura cyklické sonátové formy

1. Věta – rychlá, dramatická, obyčejně v sonátové formě2. Věta – pomalá, zpěvná, formou různá (třídílná forma, sonátová forma, forma bez

provedení, variace, rondo)

3. Věta – rychlá scherzová nebo taneční (velká třídílná forma složená)4. Věta – finále, rychlá ve formě sonátové nebo rondové

Symfonická báseň – symfonická báseň je jednovětá rozměrnější programní orchestrální
skladba.

Koncert

Sólový koncert se vyvinul z concerta grossa počátkem 18. století zvláště zásluhou A. Vivaldiho,
jehož díla ovlivnila Bacha, Händela, a Telemanna.

Témata, do kterých materiál patří