Hudební formy - souhrn
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Druhy:
Kantáta da chiesa - chrámová, s náboženskou tematikou
Kantáta da camera – světská, světské náměty většinou milostné
Concerto grosso (velký zápas)
Původ formy spatřujeme u benátské dvojsborovosti
Obsazení je tvořeno 2 nástrojovými skupinami:
Concertino – malá skupina sólistů, původně smyčcové nástroje, později přistupují také
dechové nástroje.
Tutti – velké orchestrální obsazení, převážně smyčce + cembalo. Věty bývají řazeny podle
principu kontrastu
Pastorela – krátká kantáta na vánoční téma (zejména v Čechách)
Sepolkra – zejména velikonoční hry s tématikou ukřižování
Motiv – krátká a poměrně ucelená hudební myšlenka, obvykle na 1 – 2 takty.
Téma – je rozsáhlejší než motiv. Je to několikatakotová výrazná melodie, zřetelně ohraničená,
obsahově závažná, osobitá a přesvědčivá.
Věta – několika taktový hudební celek ukončený závěrem celým nebo polovičním
Perioda – sestává ze dvou motivicky spřízněných vět, z nichž první končí závěrem polovičním
a druhá závěrem celým.
Motivicko tematická práce
1. Opakování bez větších změn – motiv se opakuje buď zcela přesně nebo v jiné dynamice
2. Opakování s většími změnami – různé výraznější změny melodie, kromě těch níže
uvedených
3. Ozdobování – motiv je při opakování obohacen ozdobnými tóny
4. Inverze – při inverzi se stoupající intervaly motivu mění na klesající a naopak (přísná,
volná)
5. Augmentace – motiv se opakuje doslovně, ale ve dvojnásobných nebo vícenásobných
časových hodnotách.
6. Diminuce – motiv se opakuje v polovičních či menších časových hodnotách při
zachování metra a tempa
7. Prodloužení – motiv se prodlužuje přidáním několika tónů
8. Dělení – z tématu se vyjme určitá část a stou se dál pracuje samostatně
9. Imitace – jen ve vícehlasé hudbě (viz kánon apod)
10. Račí postup – melodie se uvádí pozpátku, tedy od posledního tónu k prvnímu
Symfonie – je orchestrální skladba vážného obsahu a většího rozsahu, komponovaná
v cyklické sonátové formě.
Symfonie klasická – skládaná ze čtyř vět, třetí věta bývala vždy taneční menuet. Menuet se
v pozdější době nahrazoval scherzem.
Programní symfonie – mívá pět vět
Obvyklá struktura cyklické sonátové formy
1. Věta – rychlá, dramatická, obyčejně v sonátové formě2. Věta – pomalá, zpěvná, formou různá (třídílná forma, sonátová forma, forma bez
provedení, variace, rondo)
3. Věta – rychlá scherzová nebo taneční (velká třídílná forma složená)4. Věta – finále, rychlá ve formě sonátové nebo rondové
Symfonická báseň – symfonická báseň je jednovětá rozměrnější programní orchestrální
skladba.
Koncert
Sólový koncert se vyvinul z concerta grossa počátkem 18. století zvláště zásluhou A. Vivaldiho,
jehož díla ovlivnila Bacha, Händela, a Telemanna.