Čtení děl české literatury 20. století II - zápis 2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Čtení děl literatury 2. poloviny 20. století, přednáška 2
Obsah
František Hrubín: Jobova noc 2
Kulturně-historické okolnosti vzniku díla 2
Rozbor díla Jobova noc 2
Jan Drda: Němá barikáda 4
Pancéřová pěst 4
Hlídač dynamitu 5
Včelař 5
Egon Hostovský: Úkryt 6
František Hrubín: Jobova noc
Kulturně-historické okolnosti vzniku díla
často se pracuje s aspektem sebeobětování (Fučík: Reportáž psaná na oprátce)
přerušena kontinuální tradice
fascinovanost skutečností (je vítaná)
často se zde objevuje otázka výkladu války přijatelným způsobem
dostupný je pouze dobový cenzurovaný tisk
nikdo není schopen uchopit situaci jako celek
informovanost probíhá převážně rozhlasem (zakázané stanice)
beletrie ustupuje do pozadí, všechny zajímá realita, nonfikce
populární jsou polodeníkové záznamy
časté je psaní „do šuplíku“
otázka Jak dál?
princip bodu nula, nikdo se nechce vázat s minulostí
dvě alternativy:
uzavřít minulost a vydat se do budoucnosti
provázat kontinuitu na 30. léta
kulturní orientace má dva směry, kterými se může vydat:
východ
západ
Horův osud se stane kultem
kult přijde s politickým oceňováním hodnotných knih (z pohledu režimu)
udílejí se až 4 ceny za literaturu během jednoho roku
básně se honorovaly podle počtu veršů, národní umělec dostal až desetinásobek toho, co ostatní
Hora s Vančurou byli jmenováni prvními národními umělci
Hrubín hledá nové prostředky
domluví se s E. F. Burianem
1934 zakládá divadlo pro avantgardní texty, avantgardní hudba i postupy
z bigbandu vytvoří voiceband
vydáno formou divadelního představení
zaručí místo individuálního zážitku zážitek kolektivní
způsob vnímání je kolektivní
aspekt kolektivity je důležitý (sborový zpěv se objevuje i v rozhlase)
Rozbor díla Jobova noc
-
biblický odkaz na týraného
-
typ pásma
-
mnoho motivů, všechny se nedají udržet, nemůžeme zaregistrovat vše podstatné
-
nebyla čtená, ale recitovaná
-
posloucháme pouze to klíčové
-
pár aspektů charakterizujících starou zemi
-
velmi expresivní
-
založená na básnickém výrazu
-
země protikladů a pnutí, samoty a jedů
-
novinkou je refrén
-
jsou zde zakomponované básně prokletých básníků
-
proti staré zemi stojí nová, válečná minulost
-
náboženská složka (chudý je trpitelem, který bude odměněn), politická složka
-
nekončí zánikem, vzniká nový svět
-
vztah dílčího, subjektivního já a kolektivního my
-
stará země je plná temna, součástí je Job, trpitelská postava, na které je testována oddanost k bohu – prokletí básníci
-
ve druhém zpěvu jsou obrazy budoucnosti, překrýváno novými (ruskými) básníky, nové postavy (Lenin)
-
přechody od jednoho zpěvu k druhému jsou postupné
-
lyrický subjekt opakovaně oslovuje boha, používá motivy cesty, utrpení, chudých (náboženské motivy)
-
postupně nabývá sociální význam (proletářství)
-
motiv žízně
-
spousta tekutin (hlavně krev, kterou saje stará země) – jde o náboženský symbol
-
postupně ztrácí duchovní význam, stává se jen krví bojovníků ve válce (oběti, obětování životů pro blaho celého světa)
-
grafická proměna ve 3. zpěvu
tzv. stupénkový verš
co slovo, to verš
připomíná sovětskou rytmickou poezii