Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Čtení děl české literatury 20. století II - zápis 2

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.85 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zápisy z druhé přednášky předmětu Čtení děl české literatury 20. století II. Hlavními tématy hodiny jsou rozbory děl František Hrubín: Jobova noc; Jan Drda: Němá barikáda a Egon Hostovský: Úkryt.
  • s novou zemí (Sovětský svaz) se objevují kolektivní motivy jako bratrství

  • objevují se zde i hesla jako dělnictví, sesterství

  • odkazy na 2. světovou válku (odkaz na španělskou válku)

  • sovětské obrazy

  • motiv patriotismu a vlastenectví

  • poválečná otázka Kam patříme my?

  • zápas komunismu a demokracie, západu a východu

  • stává se i zemí vrahů

  • Hrubínův lyrický subjekt začne starou říši spojovat s Německem, říší utrpení

  • na východě jsou krásní lidé, tančí se zde

  • Německo – vraždí se zde, brána do pekel

  • referenční odkaz na Lidice

  • ve 4. zpěv je časté oslovování, objevují se české motivy, pozice kdesi mezi, paradoxní, oslovení „Básníku český“ se týká i Hrubína samotného

  • v nové zemi básník mluví za miliony, za nás, ve 4. zpěvu ale za lid mlčí, proto musí být vzbuzen

  • motivy bezu (v raném Hrubínovi jsou velmi časté)

  • jistá sebekritika

  • básník se probouzí, stará země bude prokleta

  • 5. zpěv vrací zpět, Hora dostává naplno prostor (přestože v té době už byl po smrti)

  • „Josefe Horo, do samoty mnišské…“ – je onen básník, o něhož se vedou spory

  • obraz pražského povstání

  • poslední dny 2. světové války

  • nastává očištění, přestává mluvit o minulosti i přítomnosti, obrací se plně k budoucnosti

  • je rozhodnuto, kam jdeme „Na vás, chlapci z Uralu“

  • všichni se stáváme novými lidmi (výrazná triáda komunistické triologie – ocel, zrní, slovo)

  • ukazuje, že nejde zbourat staré a rovnou skočit do nového

  • Jan Drda: Němá barikáda

    • jeho povídky oslovují desetitisíce a statisíce

    • v novinách se vyjevují jako jednotlivé epizody

    • až v Němé barikádě získá silnější ideologickou funkci

    • procházíme 2. světovou válkou i okupací chronologicky (první povídky o začátku, příchodu nacistů, heydrichiáda…)

    • efekt realistického čtení

    • i naše zkušenost z války je podobná Drdově – signifikantní posun

    • zajímavé srovnávat novinové a knižní verze povídek

    Pancéřová pěst

    • první povídka z 24. května

    • 14 dní po osvobození

    • o pražském povstání

    • hraje klíčovou roli

    • my jsme proti okupantům dokázali bojovat

    • začíná oslavou nejbližšího a nejslavnějšího

    • v knize se ale objevuje až na závěr

    • hlavní hrdina povídky Pancéřová pěst ze Svobodných novin je Pepík Kroupa

      • má vytvářet symbol

      • nejběžnější křestní jméno

      • Kroupa ve smyslu kolektivity

    • v knižním vydání Pepík Hošek

      • alegoricky zobrazuje mladistvost – je ještě hoch, hošík

      • postavil se ale proti okupantům

    • v novinách je mu 18, v knize 17, aby vypadal ještě mladší, vypravěč dokonce zdůrazní, že je ještě napůl dítě

    • až poslední, třetí střela zničí německý tank

    • v knižní verzi dopíše, že po výstřelu „sedí na bobku jako prvňáček, když cvrnká kuličky“ – evokuje dětskost

    • v knižní verzi se objevuje legendistika, v novinové je o něco reálnější

    Témata, do kterých materiál patří