Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Čtení děl české literatury 20. století II - zápis 2

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.85 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zápisy z druhé přednášky předmětu Čtení děl české literatury 20. století II. Hlavními tématy hodiny jsou rozbory děl František Hrubín: Jobova noc; Jan Drda: Němá barikáda a Egon Hostovský: Úkryt.
  • nejdříve se neděje nic, vše pluje pomalu

  • hybatelem, který přijde, je někdo, kdo skolil esesáka

  • motiv proletáře (uhlíř – provazuje se na figuru havíře, který doluje uhlí v podzemí, je nejvíc vykořisťovaný, důležité pro komunistickou ideologii – Fučíkova Víra proletářská)

  • dal ostatním příklad, protože zabil jednu nestvůru

  • lidé začínají bojovat

  • jeden odhodí svrchník, další aktovku

  • mnoho se jich zapojuje

  • ti, co se nemohou zapojit, zůstanou doma a informují

  • dokonalé kolektivní jednání, kdy nikdo nesabotuje ani nejde proti

  • dobré Čechy = proletáři

  • souboj se zintenzivňuje, přichází tanky

  • mysleli si, že budou ochraňovat bariéru proti několika Němcům

  • dlouho to trvá (několik dní)

  • první střela nic nezasáhne, druhý se opře o zeď, ale rána ho roztrhá = nechtěné sebeobětování

  • Pepík se třese hrůzou

  • otec mu řekl, aby zůstal doma, ale ví, že v téhle chvíli by ho podpořil ke střelbě

  • z chlapce se pod tlakem stává muž, který prochází zkouškou

  • už nejedná za sebe, jedná i za ostatní

  • dramatizace

  • i tank je personifikován

  • Pepík je nedostudovaný gymnazista

  • vzdělání je mu teď ale k ničemu, protože je třeba jednat

  • zachraňuje i zbytek společnosti

  • obraz Němců jako těch špatných

  • Hlídač dynamitu

    • stěžejní narativní vzorec, používá ho nejvíc ze všech povídek

    • nikdo neví, jak se ve válce zachovat

    • vstupuje iniciátor, velitel, který ví, co má dělat

    • Karnet (vůdce) je přesvědčivý

    • proletářství velkých hrdinů se projevuje i nespisovným jazykem

    • dramatizuje využíváním trojtečky (dramatičnost chvíle, váhání, zalknutí)

    • přesvědčuje ostatní, aby nebyli jako „králíci v děrách“

    • nastíní plán, kdo bude co dělat

    • role jsou rozděleny

    • „Kolik nám toho můžeš dát, Frantíku?“

      • na něm závisí celý úspěch, jestli jim dá dynamit nebo ne

      • už se neptá, co si o tom myslí, rovnou se ptá kolik

      • předpokládá se, že se všichni automaticky zapojí

    • František se začne potit, cítil strach, nemůže ani promluvit (zabrousí až do naturalismu), odehrává se zde osudová chvíle

    • přikloní se na správnou stranu

    • nashromáždí dynamit, ale akce je prozrazena

    • z veřejného prostoru se dostaneme do privátního

    • Milec s Milcovou (nevinná, nemohla vyslovit svůj názor, nebohá nic netušící oběť, je ale naladěná na stejnou strunu, má klidný hlas)

    • podporuje manžela, on se na ni může spolehnout

    • Milec je vyslýchán velmi krutě

    • vypravěč jednoznačně stojí na straně dobra

    • manželka už není Milcová, ale Bětuška

    • stojí za to bojovat do poslední chvíle

    • Milec už nemůže, ona neběduje, kam je přivedl, pochválí ho, jsou v symbióze

    • ví, že už neuniknou, ale je připravena obětovat se, protože ví, že s nimi vybuchnou i členové gestapa

    • jde o připravenost, Češi rádi obětují své životy pro dobrou věc

    Témata, do kterých materiál patří