Život a názory blahorodého pana Tristrama Shandyho
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Detailnost, digrese, hodně aluzí, hodně se obrací na čtenáře (chce, aby si vytvořil nějakou postavu, nebo přestal číst a vrátil se k tomu až dýl) – ne jako Diderot (tady říká vašnost, paničko – travestie)
Aluze na Bibli (Leibniz – filosof, nejhorší z možných světů)
Laurence Sterne
18. století
Máme 4 knihy, které aspirují na to stát se základem románu, jeden je Sterne, pak Robinson Crusoe, Guliverovy cesty
Na Diderota udělá dojem Sterne
Odyssea (James Wulf), Hledání ztraceného času (Marcel Proust), Virginia Wulf
Werkson – celá moderna se inspiruje
Sterne se inspiroval filosofem Lockem
Jedna z prvních aluzí – montaligne (tady jsou naprosto nekonečné a narážíme na ně takřka na každé stránce)
Postavy se nevyvíjí, ani nestárnou, Bohové mají moc nad lidmi
V rámci fikčního světa existuje vypravěč, který má možnost s tím hýbat
Hlavní dvě dějové linie
Začínáme početím, narodíme se až tak v půlce knihy (2/3 se točí okolo Kristana)
3/3 okolo strýčka Tobiho, který byl na začátku zraněn v bitvě a pak nedělá nic jiného, než se snaží tu bitvu revitalizovat? :D (zažít ty okamžiky, kdy byl zraněn)
Ve 20. století pak Kdo chytá v žitě (inspiroval se ve Sternovi a Dickensovi)
6 dílů
Sebereflexnost psaní (přinese do literatury) – říká měl bych psát kapitolu o tom, jak psát kapitolu
Překračování fikčního světa
První kritici Sterna hovoří o tom, že je to nekompaktní, věci jsou ovšem pevně provázány
Kompozice hraje roli (i to vynechávání a přesunování kapitol, veškeré figury včetně daného oslovené
Zatížení na detail (někdo něco vezme levou, nebo pravou rukou) – ukazuje se, že všechno tady to „zbytečné“ se stává nějakým způsobem klíček k něčemu dalšímu
ROMÁN není snadný, protože jedno slovo nám může poskytnout klíč (interpretační, kompoziční) – už to nelze vnímat jako celek (když zmíní uzel, objeví se i postava, za kterou se něco ukrývá – strýček Shandy)
Zauzlení/rozuzlení (od počátku obratu až do konce) – ARISTOTELES
Ve chvíli, kdy jsme schopni uchopit jednotlivosti, pak dokážeme uchopit celek
„Roztínáš uzel, místo toho, abys ho rozvázal“ – rozmotáváme ho pomalu
Bachtin - Román a dialog
Spadá do kategorie nespolehlivosti, nevíme, zda vše, co je řečeno není nějak zkreslováno (vše je vykládáno jeho optikou, což vede k digresi, odbočkám) – je to ale považování za jeden zauzlovaný celek (informace korespondují s vyprávěným celkem)
Parafrázuje se – sebereflexe (proces, kdy žánr a dílo je prostřednictví toho tvůrce reflektování nejen samo, ale i tím, jaký je přístup k tradici)
Vypravěč nám splývá do pozice autor
Vyprávěcí, vyprávění – celkové děje (početí porod, porodní bára, pyord? A další)
Embeding : znamená, že jeden příběh vpustíte do dalšího (báchorky, příběh o Abatyši, vložená předmluva, která se pak objeví)
To lze shrnout jako: DIGRESE