Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Život a názory blahorodého pana Tristrama Shandyho

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.39 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Detailnost, digrese, hodně aluzí, hodně se obrací na čtenáře (chce, aby si vytvořil nějakou postavu, nebo přestal číst a vrátil se k tomu až dýl) – ne jako Diderot (tady říká vašnost, paničko – travestie)

  • Aluze na Bibli (Leibniz – filosof, nejhorší z možných světů)

  • Laurence Sterne

    • 18. století

    • Máme 4 knihy, které aspirují na to stát se základem románu, jeden je Sterne, pak Robinson Crusoe, Guliverovy cesty

      • Na Diderota udělá dojem Sterne

  • Odyssea (James Wulf), Hledání ztraceného času (Marcel Proust), Virginia Wulf

  • Werkson – celá moderna se inspiruje

  • Sterne se inspiroval filosofem Lockem

  • Jedna z prvních aluzí – montaligne (tady jsou naprosto nekonečné a narážíme na ně takřka na každé stránce)

  • Postavy se nevyvíjí, ani nestárnou, Bohové mají moc nad lidmi

    • V rámci fikčního světa existuje vypravěč, který má možnost s tím hýbat

  • Hlavní dvě dějové linie

    • Začínáme početím, narodíme se až tak v půlce knihy (2/3 se točí okolo Kristana)

    • 3/3 okolo strýčka Tobiho, který byl na začátku zraněn v bitvě a pak nedělá nic jiného, než se snaží tu bitvu revitalizovat? :D (zažít ty okamžiky, kdy byl zraněn)

      • Ve 20. století pak Kdo chytá v žitě (inspiroval se ve Sternovi a Dickensovi)

  • 6 dílů

  • Sebereflexnost psaní (přinese do literatury) – říká měl bych psát kapitolu o tom, jak psát kapitolu

  • Překračování fikčního světa

  • První kritici Sterna hovoří o tom, že je to nekompaktní, věci jsou ovšem pevně provázány

  • Kompozice hraje roli (i to vynechávání a přesunování kapitol, veškeré figury včetně daného oslovené

  • Zatížení na detail (někdo něco vezme levou, nebo pravou rukou) – ukazuje se, že všechno tady to „zbytečné“ se stává nějakým způsobem klíček k něčemu dalšímu

  • ROMÁN není snadný, protože jedno slovo nám může poskytnout klíč (interpretační, kompoziční) – už to nelze vnímat jako celek (když zmíní uzel, objeví se i postava, za kterou se něco ukrývá – strýček Shandy)

    • Zauzlení/rozuzlení (od počátku obratu až do konce) – ARISTOTELES

    • Ve chvíli, kdy jsme schopni uchopit jednotlivosti, pak dokážeme uchopit celek

    • „Roztínáš uzel, místo toho, abys ho rozvázal“ – rozmotáváme ho pomalu

  • Bachtin - Román a dialog

  • Spadá do kategorie nespolehlivosti, nevíme, zda vše, co je řečeno není nějak zkreslováno (vše je vykládáno jeho optikou, což vede k digresi, odbočkám) – je to ale považování za jeden zauzlovaný celek (informace korespondují s vyprávěným celkem)

  • Parafrázuje se – sebereflexe (proces, kdy žánr a dílo je prostřednictví toho tvůrce reflektování nejen samo, ale i tím, jaký je přístup k tradici)

  • Vypravěč nám splývá do pozice autor

  • Vyprávěcí, vyprávění – celkové děje (početí porod, porodní bára, pyord? A další)

  • Embeding : znamená, že jeden příběh vpustíte do dalšího (báchorky, příběh o Abatyši, vložená předmluva, která se pak objeví)

    • To lze shrnout jako: DIGRESE

Témata, do kterých materiál patří