Téze+úvodu+do+hudební+estetiky.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Erich Auerbach, Mimesis (č. př.)
6 Immanuel Kant - umírá 1804 (Beethoven 1827)
Skok do osvicenstvi s opomenutím středověké estetiky a renesančního návratu k antice. Ústřední pojem krásy: „interesseloses Wohlgefallen“.
1) krása je věcí formy (květ jabloně) a je univerzální (rozkvetlá jabloň se může líbit každému), proto můžeme činit estetické soudy, posuzovat krásu, není totiž nekontrolovatelně subjektivní
2 je ovšem založena na subjektivním ohodnocení fenoménu, k čemuž je třeba mít estetické cítění, jako máme common sense, zdravý rozum (sadař posuzující příští úrodu nechává krásu stranou). Krásné je to, co se líbí v prostém posouzení, tedy bez racionálního zvažování proudu smyslových počitků
3) ke kráse patří, že ji bereme jako fenomén, na němž nejsme interesováni: das interesselose Wohlgefallen - vychutnáváme si krásu jabloně bez zřetele k příští úrodě jablek
4) estetické soudy ukazují, že krásné věci mají účel bez účelu.
7 Friedrich Schiller - umírá 1805, rok po Kantovi
Zajímá ho estetická výchova člověka, který žije omezován v mnoha ohledech, nutností shánět existenci, bez vztahu k přírodě.
Jeho přirozenost touží
a) po plném rozvinutí citového života v činnosti a s pocity radostného vzrušení, ale
b) neusiluje o nespoutanou, barbarskou svobodu, protože má v sobě silné formálni sklony, kde se uplatnuje rozum.
Oběma tendencím vyhovuje hra - také v hudbe, jako hravost, radost z variací, hraní, muzicírování. Ve hře se člověk podřizuje jen takovým omezením, která si uložil on sám, nejdou z vnějšku. Jeho svoboda neni dotčena.
Jiří Černý Fotbal je hra (fenomenologická studie)
Schiller vidí ve hře živoucí formu a tato forma se mu ztotožňuje s krásou. Naplňuje nás uspokojením a hra otvírá cestu - cíl je realizovat svobodu člověka. Výzva k sbratření v Deváté „Seid umschlungen, Millionen“.
Člověk je plně člověkem jen tam, kde si hraje.
Viděl souvislost se hrou jako důsledek uměleckého pudu.
Huizinga, Homo ludens.