Otázka č. 21 - Filosofie a její tázání,Předsokratovská filosofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
gnozeologie, poznání -> každý vnější element má svoji malou část v nás – díky ní můžeme poznávat okolí
byl přesvědčen, že je bohem – skočil do Etny, aby to dokázal
Anaxagorás (?500 - ?)
z Klazomén v MA
jako první přinesl filosofii do Athén
jeho názory však nepřijaty, obviněn z bezbožnosti -> po procesu vyhnán, zemřel v exilu
zcela odmítal náboženství – dle něj jsou jen věci přirozené, Hélios neexistuje a Slunce je „jen rozpálený kámen, ne větší než Peloponés“
nevěřil v existenci jedné pralátky, ale různých semen věcí – tj. nekonečné množství odlišných pralátek
tyto podstaty však nemohly být poskládány jen tak, myšlenka prvního hybatele – NÚS (=abstraktní, filosofický princip, neosobní duch, který z chaosu vytvořil krásný a účelný svět – tedy vznik světa byla jeho jediná funkce, potom pouze příčiny přirozené!)
F. ATOMISTÉ
Leukippos
pol. 5. stol., Mílét nebo Abdéra v Thrákii
zakladatel atomismu
myšlenka kauzality – „ani jedna věc nevzniká bez příčiny, ale vše vzniká z nějakého důvodu a nutnosti“
Démokritos (470 – 360)
z Abdéry v Thrákii
celý velký zděděný majetek vynaložil na studijní cesty –> „nikdo jiný z mé generace nemluvil s tolika moudrými lidmi“
z Leukippovy nauky vytvořil ucelený systém
všestranný, jeho publikace zahrnovaly matematiku, fyziku, astronomii, navigaci, geografii, anatomii, psychologii, lékařství, hudbu, filosofii -> první systematik
zdroj o něm: Diogenés, 3. stol.
vymezení pro Éleatům – kromě jsoucna definují i prázdno (nejsoucí)
plný prostor tvořen atomy (poslední, nepatrná, nedělitelná částice, která vyplňuje sama sebe)
rozděluje primární (hmotnost, hustota, tvrdost) a sekundární (vůně, chuť, barva) vlastnosti věcí
atomy se neustále pohybují -> jejich dráhy a rychlost určuje jejich hmotnost -> narážejí do sebe -> vznik věcí
nejen věci, ale i duše člověka je složená z atomů -> po smrti se rozpadají a vzniká něco nového (tj. neexistence posmrtného života)
první směr, který se zabývá otázkou etiky (blaženost=ataraxiá) – rozvinuli Epikúrejci
k blaženosti podle atomistů vede rozumová cesta, odvrhnutí smyslových požitků, zaměření se jen na duchovní statky
ke štěstí je nutné poznat řád světa
silně materialistická filosofie (jako Míléťané X Eleaté, Pythagorejci -> idealisté)