Otázka č. 24 - Scholastika a renesanční myšlení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
-Návrat k světským hodnotám, zájem o antiku.
-Pozorování přírody vedlo ke spojení filosofie s přírodou.
konec scholastiky
renesance
= znovuzrození
návrat k přírodě a člověku
vznik ve 14. století v Itálii (Florencie, Benátky)
16. stol. – ve většině evropských států
dochází ke změnám ve společnosti – ústup feudálů a církve, rozvoj obchodu a řemesel
3 důležité objevy:
kompas - objevné plavby
knihtisk (inkunábule = prvotisky) 1450
střelný prach
→ dalekohled
nový názor na svět → humanismus: označuje různé myšlenkové směry a postoje, zaměřené na člověka a lidstvo. Zhruba je lze rozdělit takto:
Postoj, který vychází z uznané hodnoty každého lidského života.
Myšlenkový směr, který zdůrazňuje univerzální lidství, solidaritu všech lidí, a staví se tak proti různým partikularismům, rasovým, jazykovým, národním nebo náboženským.
Kulturní a duchovní hnutí pozdního středověku a raného novověku, který se od nebeských věcí obrací více k věcem pozemským a lidským, od věčnosti k pozemskému životu.
Erasmus Rotterdamský
nejslavnější učenec své doby
kritizuje scholastiku, chce, aby byla Bible dostupná pro každého
Chvála bláznovství → satira na mnichy a teologii
- věnováno T. Morovi
Nizozemsko; 15. století; velký humanista
Byl odpůrcem církve jako bohaté společnosti
Chtěl vytvořit něco mezi gotickým a barokním chápáním
Jeho názor: Cestu zpátky k bohu najdeme, že v něj budeme stále věřit, ale také budeme věřit v sami sebe
“Neznát nic představuje nejšťastnější život”
- renesanční filosofie:
1) návrat k antice
- Marsilio Ficino - navazuje na Platona a novoplatoniky
- člověk je nejdokonalejší tvor
- Giovanni Pico della Mirandola
- Pietro Pomponazzi - myšlenka smrtelnosti duše
2) společnost
- Thomas More (Morus)
- 15./16. stol.
- anglický právník, spisovatel, politik
- raně utopický socialismus
- představa o dokonalejší společnosti → dílo Utopia:
- společnost (ostrov) založená na vzájemné rovnosti
- Tommaso Campanella
- 16./17. stol.
- italský filosof, teolog, básník
- raně utopický socialismus
- dílo Sluneční stát
- Niccolo Machiavelli
- 15./16. stol.
- italský politik, diplomat, spisovatel
- otázky řízení společnosti
- teoretické poznatky, praktické zkušenosti ze svého postavení vůdčího politika
- realistický až cynický pohled na chod společnosti
- přeceňuje vliv osobnosti vladaře, který má podle něj právo při řízení společnosti uplatňovat i násilné prostředky → machiavellismus (ne, aby lidé nenáviděli, ale aby se báli)
dílo Vladař
- psáno pro rodinu Medicejských
- první použití pojmu „stát“
- machiavellismus/machiavelismus
- vláda dědičně (plynulá návaznost) x zabírání území
3) přírodní filosofie
- Mikuláš Kusánský
- teolog (vysoký církevní hodnostář, ale měl jiné, pokrokové názory, zastánce tolerance → proti absolutní moci papeže, pro zapojení islámu,…), filosof, zajímal se o přírodní vědy – zejména matematiku