Otázka č. 6 - Kultura, globalizace, média a komunikace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
především noviny, rozhlasové a televizní vysílání, nově internet
hlavní funkce médií (vykládány v kladném i záporném smyslu):
orientační a informační
zdroj informací (ale i dezinformací, určují priority, o kterých se informuje)
interpretační
formují veřejné mínění (ale i manipulují, nutí lidem, jak mají informace chápat)
veřejná kontrola moci pomocí médií
v autoritativních, příp. totalitních systémech → významný nástroj formování politických postojů lidí
socializační
předávají informace dalším kulturám a pokolením (výběrem toho, co produkují kulturu negativně ovlivňují)
zábavná a oddechová
nabízejí běžnému člověku zábavu (snižují úroveň zábavy, kultura se v nich stává předmětem komerce)
kritika – masmédia snižují vkus veřejnosti, zvyšují hladinu kriminality, přispívají k morálnímu rozkladu či potlačují tvořivost
obhajoba – zdůraznění role masmédií při ochraně svobody projevu, odhalování korupce, poskytování kultury milionům lidí
mimořádné postavení v politice → politici prezentují své postoje a svou osobu
funkce médií:
zprostředkování informací
- informace, dokumenty, reportáže
zábava (někdy propojená s informační funkcí)
společenská kontrola
- upozorňují na negativní jevy a problémy ve společnosti
- nabízejí určitý model života (správný, normální)
agitace
- prezentují různé politické a ekonomické zájmy
zdroje informací:
policie, soudy, politici, významné instituce
investigativní žurnalistika – novináři hledají problém, který podrobně zkoumají
→ fungování médii - kontrolováno společností (zákony, instituce)
- sleduje se přípustnost, objektivita
→ rozdíly v médiích soukromých, médiích veřejné služby
obraz světa v médiích:
ovlivňují veřejnost a v ní převládající názory (tzv. veřejné mínění)
nastolují témata, některá pomíjí, volí způsob zpracování
mají informovat
objektivně (nesměšovat fakta a názory)
vyváženě (stanoviska všech stran)
bulvární média
seriózní média
moc a vliv médií:
v moderní společnosti – zdroj moci (zásadně ovlivňují veřejné mínění)
jejich vliv - zprostředkovaný přes tzv. názorové vůdce (osoby v okolí, které jsou považovány za odborníky na dané téma a informace filtrují)
působí skrze zájmy svých majitelů (→ mediální magnáti)
opakují převládající názor, zčásti potlačují názory odlišné – tzv. spirála mlčení
mohou vyvolat ojediněle mediální paniku
totalitní režimy - usilují o kontrolu nad médii pomocí cenzury
- využívají média k propagandě