Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 6 - Kultura, globalizace, média a komunikace

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (106.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • především noviny, rozhlasové a televizní vysílání, nově internet

  • hlavní funkce médií (vykládány v kladném i záporném smyslu):

    • orientační a informační

      • zdroj informací (ale i dezinformací, určují priority, o kterých se informuje)

    • interpretační

      • formují veřejné mínění (ale i manipulují, nutí lidem, jak mají informace chápat)

    • veřejná kontrola moci pomocí médií

      • v autoritativních, příp. totalitních systémech → významný nástroj formování politických postojů lidí

    • socializační

      • předávají informace dalším kulturám a pokolením (výběrem toho, co produkují kulturu negativně ovlivňují)

    • zábavná a oddechová

      • nabízejí běžnému člověku zábavu (snižují úroveň zábavy, kultura se v nich stává předmětem komerce)

  • kritika – masmédia snižují vkus veřejnosti, zvyšují hladinu kriminality, přispívají k morálnímu rozkladu či potlačují tvořivost

  • obhajoba – zdůraznění role masmédií při ochraně svobody projevu, odhalování korupce, poskytování kultury milionům lidí

  • mimořádné postavení v politice → politici prezentují své postoje a svou osobu

  • funkce médií:

    • zprostředkování informací

  • - informace, dokumenty, reportáže

    • zábava (někdy propojená s informační funkcí)

    • společenská kontrola

    - upozorňují na negativní jevy a problémy ve společnosti

    - nabízejí určitý model života (správný, normální)

    • agitace

    - prezentují různé politické a ekonomické zájmy

    • zdroje informací:

      • policie, soudy, politici, významné instituce

      • investigativní žurnalistika – novináři hledají problém, který podrobně zkoumají

    fungování médii - kontrolováno společností (zákony, instituce)

    - sleduje se přípustnost, objektivita

    → rozdíly v médiích soukromých, médiích veřejné služby

    • obraz světa v médiích:

      • ovlivňují veřejnost a v ní převládající názory (tzv. veřejné mínění)

      • nastolují témata, některá pomíjí, volí způsob zpracování

      • mají informovat

        • objektivně (nesměšovat fakta a názory)

        • vyváženě (stanoviska všech stran)

    • bulvární média

    • seriózní média

    • moc a vliv médií:

      • v moderní společnosti – zdroj moci (zásadně ovlivňují veřejné mínění)

      • jejich vliv - zprostředkovaný přes tzv. názorové vůdce (osoby v okolí, které jsou považovány za odborníky na dané téma a informace filtrují)

      • působí skrze zájmy svých majitelů (→ mediální magnáti)

      • opakují převládající názor, zčásti potlačují názory odlišné – tzv. spirála mlčení

      • mohou vyvolat ojediněle mediální paniku

      • totalitní režimy - usilují o kontrolu nad médii pomocí cenzury

    - využívají média k propagandě

    Témata, do kterých materiál patří