Otázka č. 6 - Kultura, globalizace, média a komunikace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
hrozba – nejčastěji spojována s radikálními stoupenci islámu (→ obviňují západní státy z hospodářského vykořisťování, šíření ateismu, úpadkové morálky, podpory Izraele)
činnost – chápána jako boj proti „nevěřícím“
globalismus:
+ ocenění ideje sjednocení celého světa – má existovat světová vláda, světový úřední jazyk, všude stejné zákony
ideologie, která nerespektuje místní potřeby zvláštnosti, zvyky, nahrává silným hráčům, zneužívá pracovní sílu v chudých zemích,…
Komunikace
= přenos významů prostřednictvím symbolů
díky symbolům získáváme informace (věci místně i časově vzdálené)
pro komunikaci je nezbytné spojení mezi jejími účastníky – vyžaduje stejné chápání symbolů (společný význam gest, společný jazyk,…)
sociální komunikace - proces, v jehož rámci se sdělují či vyměňují informace (mezi dvěma a více lidmi, tj. ve společnosti)
- základní typ sociální interakce
komunikaci můžeme dělit na (viz otázka č. 4):
verbální
neverbální
rozeznáváme tři základní formy komunikace:
primitivní (→ tváří v tvář)
- zdrojem informací je pouze lidská paměť
tradiční (→ psané texty)
- zdrojem informací jsou knihy (schopnost čtení – nezbytná součást vědění populace)
moderní (→ masová komunikace)
- zdrojem informací je sdělovací technika
vývoj komunikačních systémů ovlivnil pokrok lidstva – rozlišujeme pět epoch rozvoje komunikace:
znamení a signály
mluvení
psaní
tisk
masová komunikace
masová komunikace
na rozdíl od komunikace přímé, má masová komunikace tyto znaky:
jednosměrná, bez zpětné vazby
příjemce je anonymní
skupina příjemců je různorodá
počátek masové komunikace – začátek 19. století → noviny
rozvoj – 20. století → rozšiřování filmu, rozhlasu, televize
souvisí s masmédii (viz média)
komunikační bariéry
komunikující osoby nemají stejné jazykové prostředky, takže informace není přenesena, nebo je přenesena nepřesně
příčiny:
rozdílný jazykový kód (cizí jazyk, profesní žargon)
rozdílná interpretace téhož výrazu (posluchač i vypravěč vnímají v rozdílném kontextu, vliv i neverbální komunikace,…)
Média
rozdělení médií podle funkce:
horká
- působí intenzivně na emoce člověka, obvykle na více jeho smyslů (mluvené slovo, obraz, zvuky, hudba)
- televize, rozhlas, kino, telefon,…
chladná
více informací
zpravidla uchovatelné – rytmus přejímání si volí příjemce sám
noviny, časopisy, billboardy (např. i na dopravních prostředích)
rozdělení médií podle typu média:
elektronická – televize, rozhlas, video, počítač, internet
klasická – noviny, časopisy, knihy,…
mediální studia
vědní obor
studuje vliv médii na vznik změny ve společnosti (kdo, co, jak, komu a s jakým výsledkem sděluje)
masmédia (hromadné sdělovací prostředky)
slouží k předávání velkého množství informací najednou a to velkým skupinám lidí (masová komunikace) → publikum je početné, navzájem anonymní