Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 6 - Kultura, globalizace, média a komunikace

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (106.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • radikální skupiny a hnutí

    • regulace globalizace směrem k větší prospěšnosti pro všechny

    • prostřednictvím násilných akcí → snaha narušit či zlikvidovat globální procesy a instituce

  • globální nerovnost:

    • nerovnoměrný vývoj populace

    • už není bohatý západ a chudý východ, ale bohatý sever a chudý jih (jih spotřebuje nepatrnou část světových zdrojů, má nižší životní úroveň)

  • globální problémy:

    • spotřeba surovin a energie, bohatství a chudoba

      • od konce 2.sv.v. došlo k několikanásobnému růstu světové spotřeby surovin a energií

      • zvýšení úrovně milionů lidí x u zbytku došlo k obrovskému ekonomickému propadu (zejména rozvojové země v Africe → chudoba tzv. třetího světa)

      • většina populace – materiální nouze, není přístup ke kvalitnímu vzdělání, ani zdravotní péči

      • zvyšování státního dluhu

      • vysoká spotřeba energie a surovin → problém trvalé udržitelnost života → trvale udržitelný rozvoj

        • komplexní soubor strategií, které umožňují pomocí ekonomických nástrojů a technologií uspokojovat sociálním, materiální i duchovní potřeby lidí, při plném respektování životního prostředí

    • populační a sociální problémy

      • světová populace v roce 2050 by měla dosáhnout 9,5 miliardy lidí

      • s rostoucím počtem obyvatel sílí tlak na přírodní zdroje a na místa, která jsou vhodná pro život

      • většina zemí – růst průměrné délky života obyvatel

      • rozvojové země – miliony trpí podvýživou a nemají přístup k pitné vodě, ani kvalitní zdravotní péči → šíření nemocí (zejména AIDS)

      • významný problém – negramotnost (daří se rozšiřovat vzdělání)

    • zhoršování kvality životního prostředí

      • vyspělé země – největší zátěž pro životní prostředí (snaha stabilizovat a postupně životní prostředí zlepšovat)

      • chudé země – radikální zhoršování (nedostatek finančních prostředků na ekologické aktivity)

      • důsledek změn životního prostředí a vysoké spotřeby surovin (nedostatek pitné vody, ubývá zemědělské půdy – ničena nevhodnými zemědělskými praktikami) → vyhynutí některých živočišných a rostlinných druhů

      • zvýšené emise skleníkových plynů (CO2) → změny klimatu → negativní meteorologické jevy (např. teplotní anomálie, hurikány, povodně,…)

    • lidská práva, mezilidské vztahy (viz otázka č. 11)

      • hrozí mnoho lokálních konfliktů, které by mohly přerůst v tzv. globální válku

      • OSN – zasahuje do problémů (občas nelze)

      • velké nebezpečí – obchod se zbraněmi, organizovaný zločin

    • terorismus

      • použití násilí a teroru (bombové útoky, atentáty,…) k dosažení politických cílů (rozšíření až ve 20. století)

      • cca od 70. let 20. století – hovoříme o mezinárodním terorismu (činnost teroristických skupin už není omezena jen na území domovského státu)

      • v současnosti – organizovaná teroristická uskupení s celosvětovou působností (např. Al-Káida)

  • Témata, do kterých materiál patří