14A - Specifika ruského vývoje v 19. století. Revoluční hnutí. Reformy v 60. letech 19. století a v letech 1905-1907; jejich význam ve vývoji společnosti a státu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- před pravoslavím dává přednost KATOLICTVÍ
- do 1836 žádná výrazná osobnost – 1836 = změna – viz vydávání FILOSOFICKÝCH LISTŮ = 1. oficiální projev odporu proti poměrů na Rusi = on označen za DUSEVNĚ CHORÉHO ČLOVĚKA
1832 = 1. MANIFEST – jeho podpis se v něm objevuje až 1836
20. léta 19. století = spolek LJUBOMODROV = básně, eseje aj.
1823 – do této doby sahá existence mnoha tajných spolků
- Svobodomyslný spolek
- Vladimír ODOJEVSKIJ, Alexandr Košelev, Dmitrij Venejitinov, Ivan KIRIJEVSKIJ = Filozofické listy = literárně šířili své myšlenky = protipól vůči děkabristům = politicky šířili své ideje a názory!
Jejich IDEOVÝ PROGRAM
LID! Otázka??? Co pro něj dělá stát?
ROZVOJ RUSKÉ DUŠE – pozitivní, výchova, vzdělání, cestování
VÍRA V TO, co si lid vytvoří
SLAVJANOFILOVÉ – odvozují vše od praslovanské rodiny
- neucelený názorový proud
představitelé: Ivan Kirijevskij, Samarin, Čechovjakov, Chomňakov, bratři AKSAKOVOVÉ (IVAN – organizátor, KONSTANTIN – teoretik + myslitel)
- důraz na rozvoj PRAVOSLAVÍ – normalizovat vztah – stát vs. občan vs. víra
- panslavismus – zájem o Slovany či Slovanství jen v minulosti než v současnosti
- hájí a ospravedlňují ruskou kulturu
- nejvlivnější ve 30. a 40. letech 19. století, po 1856 ÚPADEK
- otázka ROLNICTVÍ – kritika M I. – byly pro zrušení nevolnictví
- se Slovanstvím nic moc společného, spíše vztah k „RUSTVÍ“ = ruské kultuře, národu, národnímu uvědomování ruských tradic = ÚSILÍ ZVÝRAZNIT RUSKÝ NÁROD, LID!
- představují skupinu kritiků-oponentů oficiálního myšlení
na 1. místě = LID A JEHO AKTIVITA – ruský člověk = důraz na lid – zahloubávání do minulosti – hledají kořeny ke spojení s ostatními slovanskými národy = NEMOŽNÉ JE NAJÍT A SPOJIT DO JEDNÉ JEDINÉ ŘÍŠE!!!!
N. Stankovič (1813-1840) – jeho studentský kroužek „vydržel“ nejdéle být aktivní – zejména v letech 1833-37, vlastně po celá 30. léta
M. POGODIN (1800-1875)
Ruský panslavismus – „nic moc“
Dějepisec, archeolog, žurnalista
„dějiny Ruska lze chápat jen jako dějiny národa a naopak.“
podpora pravoslaví
PANSLAVISMUS (Všeslovanství)
Ján Herkul – slovenský básník – 1826 – prvně použil termín PS
Pak jiní – Kolár, v Rusku až v polovině 19. století
Postaven na myšlence touhy slovanských národů sblížit se po stránce jak KULTURNÍ = jazyk a literatura, tak i POLITICKÉ, v níž by RUSKÝ CAR HRÁL ŘÍDÍCÍ ELEMENT – proti ostatní národy, zejména Češi a Poláci..
- má silné a hluboké kořeny – CÍL – šířit ideologii impéria – kulturu, tradice za hranice, posilovat ideologicky i mocensky postavení Ruska, ruský panslavismus se spojil částečně se svou mocenskou ideologií, PS do Krymské války NECHTĚNÝ, pak NUTNÝ..
PS i během 2.SV – Stalin 1942-3 – pošilhává o idejích slovanské vzájemnosti, po konci 2.SV – padl PS – nahrazen proletářským internacionalismem – socialismem