Aristotelés a jeho názory
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
indukce ⇒ od faktického k obecnému
Příroda
Fyzika
zabývá se: prostorem, časem, látkou, příčinou, pohybem
pozorování přírody nám ukazuje účelnost, od největšího k nejmenšímu je vše účelně uspořádáno
Nic, co se děje pravidelně,nemůže být vyloženo z náhody, a proto je všeobecnou účelnost přírody nutno vysvětlit tak,že vlastní důvod spočívá jejich cílových příčinách,v jejich účelových rčeních.⇒ teleologické vysvětlení přírody
Stupňovitá říše živých bytostí
- A je zakladatel systematické a srovnávací zoologie
všechno živé má schopnost pohybovat samo sebe( obsahuje v sobě jak pohybující= duše, tak pohybované = tělo, tělo je látka a duše je forma,duše je účelem těla a tělo je nástrojem duše )
entelechie = duše, která formuje a pohybuje tělo
nejnižší stupeň organična jsou rostliny ( jejich živ.fce →výživa,rozmnožování)
u živočichů- schopnost smyslového vnímání a změna místa , u člověka navíc schopnost myslet
3 druhy duše: vyživující = rostlinná
smyslově vnímající = živočišná
myslící = lidská
Metafyzika
Jednotlivé a obecné
obecné není ideální
mezi jsoucnem a naším poznáním je shoda
jsoucno je všechno co má podíl na bytí, tento podíl lze nazvat existencí
Látka a forma
chceme-li mít nějaké jisté vědění,pak se nemůže týkat – nahodilých a proměnlivých-jednotlivých jevů,nýbrž jen toho, co je nutné a neproměnlivé→ toto neproměnlivé je ve formách
je nutné něco čemu je forma vtištěna
látka( hylé) = neformované,neurčené,to na čem se formy jeví , látka klade silám odpor
forma( morfé)=věčné pravzory věcí,zároveň jejich cílem a silou, kt. látku přivádí ke skutečnosti
všechno vzniklé je nedokonalé, vývoj přírody jde od nižších forem k vyšším
Čtyři příčiny jsoucna
látka ( stříbro,z něhož je zhotovena miska)
forma (vlastní forma misky)
příčina působící ( osoba, kt. misku vytvořila)
účel( určení misky pro obřad)
Teologie
tam, kde se stýkají látka a forma vzniká pohyb ( pohyb je bez konce)
látka touží po formách jako po dobru, něčem božském
pohybujícím může být jen čirá forma bez látky- ta je ale nedokonalá → tak dospívá k božství,kt. je čiré myšlení,čirý duch, Bůh myslí jen na to co je nejvyšší a nejdokonalejší,protože je dokonalý myslí na sebe
Antropologie,etika a politika
Člověk
jeho fce jsou uzpůsobeny k vyššímu určení, k nižším duševní činnostem přistupuje duch
tzv.společný smysl(= jednotný obraz skutečnosti), sídlo je v srdci
duch je nesmrtelný
Zdatnost(ctnost)
pro člověka je nejvyšším dobrem blaženost
člověk je hlavně bytostí rozumovou
2 druhy zdatností: etické = vláda rozumu nad smyslovými pudy
dianoetické = vystupňování a zdokonalení samého rozumu
Stát
člověk je zoón politikon( živá bytost společenská)
člověk potřebuje společenství s jinými bytostmi
mravní spol. občanů v dobrém státě,založeném na zákoně a zdatnosti,nejvyšší a vlastní forma mravnosti
politika je užitečná etika
zkoumání zdatnosti je teoretická část etiky, nauka o státu je část aplikovaná a praktická
nejl. je mísit aristokratické a demokratické elementy
manželství, rodinu a obec hodnotí vysoko