Aristotelés a jeho názory
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Aristotelés
Pocházel ze Stageiry v Thrákii, z rodiny významného lékaře. Byl Platónovým žákem a po jeho smrti vychovatelem Alexandra makedonského. Založil v Athénách filozofickou školu Lykeion (lyceum, peripatetická – procházeli se podloubím a filozofovali). Po Alexandrově smrti byl obviněn z bezbožnosti a odsouzen k smrti. Podařilo se mu uprchnout, aby jak řekl nedal Athéňanům možnost podruhé se prohřešit na filozofii (viz Sokrates) a umírá na ostrově EBOIA.
Aristotelovo učení je považováno za vrchol antické filozofie, neboť se mu podařilo obsáhnout všechny obory antické kultury. Jeho dílo se stalo součástí všeobecné civilizace. Systematik (měl rád pořádek, kladl důraz na výstižné pojmenování). Empirik (vycházel ze svých zkušeností). Přes rozum pochopíme svět idejí (Platón) Aristoteles (svět idejí pochopíme smyslovým i rozumovým vnímáním). Vyznačuje se (na rozdíl od Platńa) střízlivostí, snahou o logické uspořádání a kategorizaci. Mnohé z jeho spisů se nedochovaly. Jeho dílo vydal a uspořádal v 1st.př.n.l. Andronikos z Rohodu.
Spisy: 1) logické (díla Kategorie, Analytiky, Topiky – souhrnně nazývané Organon)
2) fyzické (O nebi, O duši, O zkoumání živočichů aj.)
3) metafyzické
4) etické (Etika Nikomachova)
5) sociálně politické
6) spisy o umění
Aristoteles se snažil najít obecnou příčinu vzniku filozofie a vidí je v lidské zvídavosti. Sám provedl klasifikaci věd na :
Teoretické: mají smysl v poznání samém – filozofie
Praktické: týkají se člověka a jeho chování – etika, politika
Poetické: týkají se vyrábějící činnosti člověka – umění, lékařství- žák Platónovy Akadémie
- vychovatel Alexandra Velikého
zemřel ve vyhnanství
Logika
- od slova logos,
Aristoteles ještě používá výraz „analytika“
nauka o správném myšlení, přesněji o formách a metodách ( tedy ne o obsahu) správného myšlení
ukazuje jak musíme myslet
nejdůležitější elementy jsou: pojem ⇒ myšlení se děje v pojmech, správné pojmy dostaneme
definicí, pojmy vyšší(rodový pojem) a nižší(druhový
pojem)obecnosti , důraz A klade na to, aby se sestup
konal od obecného k zvláštnímu a vzestup od
zvláštního k obecnému
kategorie ⇒ jsou substance, množství,vlastnost, vztah,
kde,kdy,poloha,mít,činit(první 4 nejdůležitější)
soud ⇒ pojmy spojujeme v soudy( nejméně 2 pojmy), subjekt(
o kterém, se něco vypovídá), predikát (odpověď),soudy
mohou být kladné, záporné,obecné,částečné,jedinečné,
ty co vypovídají co je,že něco nutně je,ty co vypovídají
pouhou možnost
úsudek ⇒ soudy spojujeme v úsudky, myšlení se odehrává
v úsudcích ,skládá se z premis a
konkluze(závěr),v centru úsudku stojí sylogismy
důkaz ⇒ úsudky se spojují v důkazy,to,z čeho má být nějaké
tvrzení dokázáno,musí být ovšem samo již
zajištěno,musí být dokazatelné z nadřazených vět