Existencionální filosofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kierkegaard byl kritikem stádního způsobu života. Cesta k plné existenci je plná úzkosti , je třeba překonat egoismus i falešnou morálku. Kierkegaarda objevil Karl Jaspers. K. psal v dánštině, což byl také problém kvůli němuž byl pozdě objeven.
Idealismus a Romantismus: V opozici vůči Klasicismu. Člověk není čitelný. City, emoce, láska oproti racionalitě. Romantismus zasáhl všechny umělecké směry. Romantická zahrada není geometrická nýbrž plná temných a tajemných zákoutí a křovin, někdy se staví umělé ruiny. Architektura – obdiv ke středověku, hrady – pseudogotika, rytíři – středověké romány – Dumas. Mácha – romantismus – hrady , ruiny. Malířství – v popředí je příroda (ne člověk jako v realismu), bizarní, bouře,vítr, kříže, hřbitovy. Snaha vyjádřit emoce pocity i negativní .mal. – Gaspar David Fridrich, spis. –E. A .poe – první horory, Hudba – Schuman, Bartoldy, Pier Gynt – vyprávění příběhů -láska, bouře, smrt……..
W. von Humboldt (1768 – 1835) : filozofie jazyka, vznikání jazykovědy,
Založil berlínskou univerzitu. Uměl 6 jazyků a mnoho dalších studoval. Nedokončil a neuveřejnil žádné dílo.
Fragment – O myšlení a jazyce, spis o jazyku Kawi – jazyk učenců a básníků na ostrově Jáwa , spis „O rozmanitosti stavby lidských jazyků a o jejím vlivu ne duchovní vývoj lidského rodu.“
Otázka „co je člověk“ je podle něj středem filozofie. Ale člověk „je člověkem jen skrze řeč“. Jazyk není nic pevného žije v neustálém pohybu jen v mluvené řeči ne v textu – mrtvý. Jazyk není systém znaků ale „vnější projev ducha národů“.
„Sapir-Whorfova hypotéza „ vychází z Humboldta. Podle ní v jazyce je obsažen duch národa a každý jazyk formuje zvláštní vidění světa =jazyková teorie ralativity.
F. E. D. Schleiermacher (1768-1834) - filozofie víry, filozof a teolog, v úzkém styku s romantiky zvlášť se Schlegelem.
Spis – Řeči o náboženství ke vzdělancům mezi jeho opovrhovateli Náboženství není myšlení či jednání ale nazíráním a citem. Je to smysl pro nekonečno. Pocit naprosté závislosti na něčem vyšším. V pocitu závislosti je nám dána jistota boží existence. Jediné na čem záleží je bezprostřední citový dotyk s nekonečnem. Dogmata, Písmo i víra v osobní nesmrtelnost jsou bezvýznamné. Člověk jenž jedná z bezprostředního náboženského cítění je lepší, i když jedná špatně, než čl. podrobující se tvrdé Kantovské tuhé sebekázni. Víra nemá být překážkou bádání a bádání nemá překážet víře.
F. Schlegel - jazykovědec, spolu s Boppem a Grimmem zkoumali indogermánské jazyky –tento výzkum dodnes neukončen. Představitel Indologie – věda o indické filozofii.
Arthur Schopenhauer : * 1788- zemřel v roce 1860 na mrtvici
-syn gdaňského obchodníka, cestoval a naučil se dobře jazyky,matka psala romány,vzdal se obchodního vzdělání a studoval univerzitu