Filozofie a proměny současnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Filozofie a proměny současnosti
- velké spory, které se nyní vedou jak v rámci postmoderny, tak s postmoderní filozofií
samotnou, dokládají, jak vážné jsou problémy dnešního moderního světa
- po názorech filozofů je nyní po staletích kupodivu poptávka → filozofie je blíže k životu
něž kdykoliv předtím
- filozofové jsou v Tv, polemizují na stránkách novin, poskytují rozhovory
→ někdo – degradace vznešené královny věd x jiní to vítají
Některé jevy, které jsou skutečnými filozofickými problémy
- zatím se neví, co přinesou + jaká řešení si budou žádat
→ nevadí → tím, že otřásají a provokují k tázání, poskytují výživu filozofickému myšlení
1.) Virtuální realita
- žijeme v epoše počítačů
- počítače se stávají nezbytným prostředkem k práci + zábava
- stále dokonalejší simulace skutečnosti = virtuální realita
- pro znásobení působivosti se používají četná přídavná zařízení (helmy,
rukavice aj.) → můžeme zakoušet i odpovídající pocity (bolest, radost, strach, slast aj.)
→ současní filozofové registrují tuto vymoženost s narůstajícími obavami
- už Heidegger konstatoval, že novodobá epocha je dobou, v níž se „svět stal
obrazem“
Jean Baudrillard
= významný francouzský myslitel
- všiml si, že nové technologie umějí produkovat digitální prostory, umělé světy, které
nerozlišitelně prolínají světem člověka → produkují zcela novou skutečnost
→ znamením naší epochy je simulacrum
- virtuální simulace se používají stále častěji ve filmu a Tv – průlomem byl slavný film Jurský
park, kde naprosto věrohodně „ožili“ dávno vyhynulí dinosauři
- v krátké době budou možné i další „kousky“ → dokonalé virtualizace herců, zpěváků i
politiků (neboť většinou je známe stejně jen z obrazovek)
- budeme mít své virtuální přátele → prvním náznakem je oblíbená japonská hračka
tamagoči
- zajímavá věc, která se váže k jedné z prvních produkcí filmu Jurský park u nás, dobře
naznačuje možný dosah, jaký využití (anebo zneužití) virtuální reality může mít →
→ jeden novinář se po projekci tohoto filmu s nadsázkou zeptal mladého diváka, který vycházel z kina, jestli si všiml, že jeden z dinosaurů nebyl „počítačový“, ale skutečný, mladík odpověděl: „Opravdu? To je škoda, že jsem si toho nevšiml.“
→ v této odpovědi spí velká hrozba
→ mnoho současných filozofů soudí, že mohutný nápor virtuální reality, jemuž je celá jedna
generace vystavena → způsobí → lidé postupně ztratí smysl pro rozpoznání toho, co
je „reálné“ a „reálně možné“, od toho, co je „nemožné“ nebo dokonce „nesmyslné“
→ že ztratí schopnost zdravého úsudku, o který se dosud lidstvo opíralo jako o přirozenou výbavu pro svůj kontakt se skutečností
- tito lidé budou ve svých úsudcích závislí na tom, co jim tvůrce virtuální reality