Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mechanický materialismus a další raně novověké směry filosofie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.9 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Mechanický materialismus a další raně novověké směry filosofie

Mechanický materialismus

Představuje jeden z proudů racionalistického myšlení ovlivněný Newtonovými zákony mechaniky. Mechanika byla jediná věda, která dosáhla dostatečného teoretického rozvoje a uplatnění ve výrobě. Zdálo se, že představuje absolutní vědu, navíc disponující absolutní metodou – matematikou. Výchozí filozofickou kategorií mechanického materialismu je hmota, jejíž atributem je pohyb, chápaný však jako pohyb přímočarý. Hmota je tvořena atomy, jejími vlastnostmi jsou rozprostraněnost, neprostupnost a hmotnost (hmota je to, co má hmotnost). Rozdíl mezi přírodními a společenskými jevy je dán jen mírou složitosti systémů (mechanismů).

I člověk je chápán jako velmi složitý stroj.

Mezi představitele mechanického materialismu patří:

J.O.De La Mettrie - Člověk a stroj – tvrdí, že není třeba rozlišovat mezi živou přírodou, stroji a člověkem.

P.H.D. Von Holbach – Systém přírody - všechno je jen hmota a její pohyb a hmota je vše, co působí na naše smysly. Tento materialistický monismus (jednotnost) vycházel z atomismu a z pohybových zákonů mechaniky těles.

C.A.Helvétius – O duchu, O člověku

Německo: pruský král Friedrich Veliký- shromažďoval na svém dvoře vzdělance- francouzské myšlenky zde zdomácněly.

I. Kant – „malý velký muž“ - první z představitelů a zakladatel německé klasické filozofie, tvůrce tzv. kritického (transcendentálního) idealismu. Celý život prožil v Königsbergu (Královci, který nikdy neopustil, pedantsky dodržoval denní režim. Profesor logiky a metafyziky.

Svou filozofii buduje na kompromisu mezi racionalismem a sensualismem. Tvrdí, že naše poznatky o světě pochází ze zkušeností nabytých smysly. V našem rozumu jsou však uloženy důležité předpoklady toho, jak vnímáme svět kolem sebe. Nezávisle na tom svět vidíme a všechno co vidíme, chápeme jako jevy v prostoru. Tyto formy existují jako vlastnosti lidského rozumu (apriory = vrozené: ČAS a PROSTOR), stejně tak vidíme i zákon příčinnosti = Kauzality. Vše co se děje bere jako vztah mezi příčinnou a účinkem.

- Dualista – rozlišuje svět pro nás (člověk jej poznává) a svět věcí o sobě (nejsme schopni jej poznat do důsledků – jen intuitivně).

Kantovu činnost můžeme rozdělit na tři období: předkritické, kritické a pokritické. Idealista, nadšenec, nekritický obdivovatel.

  1. Předkritické období:zabývá se přírodovědou, vychází z Newtonovy exaktně chápané přírodní vědy. Vytváří teorii o vzniku vesmíru a planet, známou později jako Kant – Laplaceova teorie, zabývá se úvahami o úloze síly (energie) jako podstaty hmoty (fyzická monadologie). – Matematik, fyzik, astronom

  2. Kritické období: Kant se odklání od dogmaticky chápaného racionalismu dosavadního německého osvícenství k empirickému důrazu na roli zkušenosti (vliv Humova agnosticismu). Hlavní díla tohoto období jsou „Kritika čistého rozumu“(filozofie) a „Kritika praktického rozumu“ (etika) - slovo kritika zde má význam vymezení hranic působnosti zkoumaného jevu). „Kritika soudnosti“(estetika)

    Kritika čistého rozumu: - FILOZOFIE (vysvětluje čas, prostor, kauzalitu) výchozí částí jeho filozofického systému je kritika poznávacích schopností člověka. Základem je otázka, jak je poznání možné? Podle Kanta je poznání dílem aktivity subjektu. Rozlišuje vědecké a nevědecké poznání. To, že chápeme některé vědecké zákony jako platné, má původ v samostatném myšlení. Úkolem filozofie je najít apriorní (předzkušenostní) předpoklady poznání. Ve smyslovém nazírání existuje složka, která sama nepochází ze zkušenosti, ale je její nezbytnou podmínkou. Těmito složkami jsou kategorie prostor a čas (apriorní formy nazírání). Pomocí těchto kategorií uspořádává náš rozum zkušenostní materiál do prostoro – časových vztahů. Prostor a čas tedy neexistují objektivně, ale jsou vrozenými formami poznání.

    Kant odděluje svět jevů („věci pro nás“), námi poznatelný, od věcí a jevů, které působí mimo naše vědomí a poznání („věci o sobě“), které jsou nepoznatelné.

  3. Jak je možné poznání, záleží na chtíči subjektu poznávat, poznání vědecké, nevědecké. Složka, která nepochází ze zkušenosti = vrozená ČAS a PROSTOR

  4. Věci pro nás, věci o sobě

    Kritika praktického rozumu: - ETIKA - zkoumá principy mravního jednání a podíl rozumu na stanovení jeho základů.Existuje univerzální mravní zákon, který má stejnou platnost jako fyzikální zákony v přírodě. Vychází z principu mravní autonomie člověka, který koná povinnost z úcty k mravnímu zákonu kategorickému imperativu. Ten existuje ve dvou formulacích, platných za všech okolností:

  5. „jednej tak, aby maxima (zásada) tvého jednání se stala obecným zákonem !“

  6. „Jednej tak, aby ti lidství, jak ve vlastní osobě, tak i v osobě každého druhého, bylo vždy zároveň účelem, nikdy pouhým prostředkem.“

    - zkoumá podíl rozumu na mravním jednání

    Kritika soudnosti: - ESTETIKA - Zabývá se schopností rozumu poznávat ve věcech účelnost a tím i krásu.

  7. Pokritické období: V posledním období vývoje svých filozofických koncepcí se Kant věnuje především filozofii

    náboženství, práva a mravnosti. Rozum má schopnost poznávat ve věcech účelnost a tím i krásu.

    - dogma je teze o níž nelze pochybovat

Témata, do kterých materiál patří