Institucionalizace přírodních a technických věd
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Institucionalizace přírodních a technických věd
Veřejné provozování vědy: univerzita, šlechtický dvůr, církev (kláštery)
Jezuité – Klementinum: matematika, fyzika a astronomie – astronomická věž, matematické muzeum, od 1775 nejdelší souvislé měření a zaznamenávání počasí na světě
Změny ve společnosti:
Osvícenské myšlenky, sekularizace – otevření vědeckého světa veřejnosti (i když církev dělala vědu na vysoké úrovni)
Objevy a převratné teorie – potřeba studia nových oborů, potřeba odborníků
Nacionalismus – snaha vytvořit národní vědecké společnosti a demonstrovat vyspělost národa
Zakládání učených společností, návaznost na již vzniklé akademie
Francouzská akademie – 1635
Britská královská společnost – 1645
Olomoucká Společnost neznámých učenců barona Petrasche (1746 – 1751/8) – spíše humanitní charakter – nejstarší vědecká společnost na území Habsburské monarchie
Soukromá učená společnost – 1775 v Praze, z té se vyvinula:
Česká společnost nauk – 1784
Zprvu 10 členů, z toho: 2 matematici, 1 astronom, 1 přírodopisec, 1 lékař
Postupně se vytvořily dvě třídy: fyzikálně – matematická a vlastenecko – historická
Přírodní a technické vědy na vysoké úrovni, ale vlivem nacionalismu se stala hlavní právě sekce vlastenecko – historická (na rozdíl od Britské královské společnosti, ta byla převážně přírodovědná a technická), zprvu ale přírodní vědy musely oficiálně zaštítit celou společnost, pracoviště čistě nacionálního charakteru by bylo stěží povoleno
Česká akademie věd a umění – včetně matematicko – přírodovědné třídy, 1890 – mecenáš Josef Hlávka
Československá akademie věd – 1953, sloučení České společnosti nauk a České akademie věd a umění, dnes Akademie věd České republiky
Vůdčí osobnost: Jan Evangelista Purkyně
Zakládání muzeí s přírodopisnými a technickými sbírkami
1814 – Opava
1817 – Moravské zemské (Ferdinandovo) muzeum v Brně
1818 – Národní muzeum v Praze (sbírky: hrabě Kašpar Maria Šternberk)
1862 – České průmyslové muzeum
1908 – Národní technické muzeum
Pořádání výstav
1791 – první technická výstava - Praha, Klementinum
1851 – Londýn
1855, 1867, 1878, 1889, 1900 – Paříž
1891 – Jubilejní zemská výstava v Praze
Dále Vídeň, Filadelfie, Melbourne, Chicago, Brusel, ...
Vydávání vědeckých periodik
Krok (1821)
Živa
Vesmír
Vydávání literatury
Schopnost nové vědecké komunikace, systematické řešení velkých problémů
Školství
Přírodovědné a technické obory již na univerzitách, chybělo však vysoké technické učení (nové objevy, tovární výroba, potřeba odborníků pro vývin strojů ve firmách, potřeba stavitelů)
1718 – Inženýrská škola Praze, zaměřeno na vojenství (opevňování, zeměměřičství, kartografie, odvodňování, mechanismy zvedání těžkých břemen, z toho:
1863 – po vzoru pařížské Ècole Polytechnique přetvořeno na Polytechnický ústav (pozemní stavitelství, vodní a silniční stavitelství, strojírenství, technická lučba – chemie), z toho:
1920 – České vysoké učení technické v Praze
1873 – Technická vysoká škola v Brně, později Vysoké učení technické v Brně (zrušení univerzity v Olomouci a přesun Stavovské akademie z Olomouce do Brna)
Závěr 19. století – Vysoká škola báňská v Příbrami (1945 – přesun do nového centra hutnictví – Ostravy)
Velká síť odborných středních škol a učilišť – potřeba kvalifikovaných dělníků či nutnost naučit lidi aplikovat vynálezy (zemědělství,…)
Reálná gymnázia (vedle klasických, antických) – důraz na technické a přírodovědné obory – pokračování na vysokých učeních technických