Historie novověkých písem
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- základní tvar: okrouhlé humanistické písmo: humanistica rotunda libraria saeculi XV.
Humanistická minuskula
- napodobují Karolinu
- písmena jsou svislá, tvořena několika samostatnými tahy pera a ve slovech nejsou spojována
- dvoubříškové a, dlouhé s a f s dříky končícími na základní lince
- nahrazena tiskovým písmem podobného tvaru antikvou
Humanistická majuskula
- tvar kvadrátní kapitály
Humanistická polokurzíva
- vznikla ve Florencii
- uplatnění v papežské kanceláři od Mikuláše V. (2. polovina 15. století) – psala se jí krátká korespondence na papyru lettera dei brevi (humanistica semicursiva papalis) v 16. století cancellaresca
- vznikla díky snaze po rychlejším psaní z humanistické minuskuly
- náběh ke spojování některých písmen ve slově
- tendence k zaoblování nebo k jinému zdobení konců dlouhých dříků
- častý sklon písma doprava
- jednobříškové a
- tištěná varianta písma: italika
- vytvářela se z něj humanistická kurzíva
Humanistická kurzíva
- vytvářela se z polokurzivního písma rychlým psaním
- písmena většinou psána jedním tahem
- sklon písma doprava
- spojování písmen ve slově
Německo
- od dob Filipa Meanchtona (1497-1560) se ustálil zvyk psát humanistickým písmem pouze jazykově latinské texty
- novogotickým písmem se pak psaly a tiskly německé texty (novogotické písmo zakázáno až v roce 1941!!!)
- rozlišení písma podle jazyka velmi striktní – i jedno slovo, pokud mělo základ latinský, psalo se humanistickým písmem a německá koncovka slova písmem novogotickým
- před rokem 1941 se o zavedení humanistického psíma do němčiny marně snažili:
na přelomu 17./18. století G. W. Leibniz
na přelomu 18./19. století F. G. Klopstock a
v 19. století Jacob Grimm