Evropští etničtní historiografové
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
EVROPŠTÍ „ETNIČTÍ“ HISTORIOGRAFOVÉ
Jde o skupinu autorů, kteří píší dějiny určitého etnika nebo pozdějšího národa a tyto dějiny propojují s tradicí křesťanství ve snaze dokázat co nejstarší a nejslavnější původ vlastního etnika. Typickým žánrem je kronika: křesťansky pojatý vývoj (části) lidstva od stvoření světa
Jordanés – o Gótech (východogermánský kmen ze Skandinávie)
Řehoř Tourský
dějiny Franků od biblických počátků po svou současnost 6. st, - brán jako „francouzský“ historiograf
zázrak lepším argumentem než faktum
Fredegar – navazuje na Řehoře, nejasné zda jeden či více autorů
zde teze: „svět zestárnul“
ve Fredegarově kronice jediná zmínka o existenci Sámovy říše na našem území
Beda Venerabilis – Církevní dějiny, brán jako anglosaský historiograf
popisuje dobré a špatné věci ku poučení všech, spoléhá na orální historii
celý život v klášteře v Northumbrii, leč má rozmanité zájmy – chronologie (výpočet Velikonoc), astronomie (všímá si komet a vypočítává další), geografie (lokalizace ostrova)
Paulus Diakonus – Historia langobardorum – benedikt z Monte Casina
Langobardi vyvoleným národem, spis pláčem nad zánikem jejich říše
Saxon Gramatik – Kronika dánská
Otto Frisinský
biskup z Freisingu, kronika od počátků světa po vládu Fridricha I. Barbarossy
přítomná Augustinova intence propojení dějin spásy a dějin politických, přičemž Otto skeptik – řešení vidí v blízkém zániku světa, a proto jednu z knih věnuje posledním věcem člověka
Adam Brémský – biskup hambursko-brémský
-líčí severní Německo a Skandinávii nebo také dějiny polabských Slovanů!
Widukind z Corwey – saský mnich píšící o událostech doby Jindřicha II.
Sasové zbloudilými vojáky Alexandra Makedonského
Jindřich a tři Ottové následovníky římské říše
Kosmas děkan pražské kapituly (1045 – 1125)
-
Chronica Boemorum zachována pouze v pozdějších opisech
-
třídílná: 1. díl pověsti (praotec Čech, Libuše), 2. období od konce 9. století, 3. Kosmova současnost
V průběhu středověku historie ztrácí svou vážnost, sensus historicus smyslem nejnižším, historie degradována ke služce gramatice (jako pomocná věda), tato pozice zůstává až do renesance.
více viz ot. 30, za zmínku snad více ještě:
Isiodor Sevillský – sevilský biskup shromažďující věděni – encyklopedista
Etymologie – filologická vysvětlení, zabývá se též způsobem čtení (literární podoba spisu je nižší forma, chápání a porozumění historii něčím vyšším)
Světová kronika – šest dní stvoření analogií k šesti věkům (rozšířená teorie translatio imperii)
RENESANCE
Vincencius z Bovais – Zrcadlo – jeho dílo mostem mezi středověkem a renesancí
přichází s triadickou koncepcí dějin: věk Otce – Syna – Ducha svatého.
vychází také z Danielova proroctví ala přenášení vlád, leč jinak! vynechává antiku, v jeho pojetí: Němci mají císařství, Franc. univerzitu, Italové římskou církev, přičemž celý svět je jako stavba, kde církev je základem, zdi tvoří ochrana císařem a střechu nadstavba studia
hledání kontinuit stále patrné