Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Národní obrození

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.72 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Národní obrození

Národní obrození – střední škola

Chtěla bych mluvit o tom, jak bylo národní obrození podáváno na střední škole a na tom bych chtěla ukázat případné problémy výuky a vymezení termínu národního obrození

Národní obrození je proces utváření novodobého národa, kladení základů novodobé národní kultury a vzkříšení národa, resp. Jeho probuzení. Ideologie národního obrození byla podpořena francouzským osvícenstvím a stavěla na myšlenkách demokracie, národního sebevědomí a slovanské vzájemnosti.

Hospodářský, sociální vývoj, změna myšlení lidí

Primordialisté

Potřeba nové identity – kvůli osvícenství, proto osvbozenci konstruují ten termín národ, žák – učitel, chtěli vzbudit zájem o sebeidentifikaci – potřeba o tom mluvit, psát, přemýšlet

Hroch doporučit, napadl myšlenku, že národní obrození bylo výjimečné

Furt stejná schémata, stereotypy - malý národ = nevyspělost, přehnaný důraz na historismus (rukopisy), upínání se na větší koncept (panslavismus, panrusismus) – ideální stát bez těch zlých němců s hodnými slovany, ale to naruší povstání poláků proti rusům – rusové to tvrdě potlačí

Viděno jen z jednoho úhlu

Němec jako odvěký nepřítel

Je nutná alfabetizace, instituce

Jakub Malý – znovuzrození jazyka

Masaryk – znovuzrození národa – navázat na situaci před Bílou horu (česká otázka) idea humanity je smyslem českého národa – vzdělaní lidé, pomoc druhým

Spor o smysl českých dějin Pekař x Masaryk (přerušena kontinuita, Pekař to popírá, popírá i dobu temna a ideu humanity)

Stereotypy se ujali za vlády mladočechů – využívali stereotypy, podávali jen negativní obraz nepřátel, lidé to v nespokojené společnosti začali přijímat (po R-U vyrovnání)

Národní obrození

  • Jedním z problémů definice národního obrození je určitě to, že definice ze střední školy je hodně zjednodušená, zároveň hodně zaměřená na literaturu a vědeckou činnost

  • není zasazena do širšího kontextu (třeba že důraz na demokratizaci je spojen s rokem 1848 a důrazem na občanskou společnost) – izolace obrození

  • S národním obrozením se úzce pojí termíny národ a nacionalismus (přednáška doc. Viktoříka)

  • Vývoj termínu národ a nacionalismus a jeho chápání je hodně složitý, probuzení národa byla myšlenka obrozenců 19. století, dnes se k termínu přistupuje jinak

  • Národ jako výsledek/ průvodní jev modernizace, ne jako odvěká kategorie

  • Národní obrození = probuzení? Obrozenci si mysleli, že je národ odvěká kategorie a že tu myšlenku národa musí v ostatních jen „probudit“

  • Národní obrození je cesta k moderní společnosti

  • V Národním hnutí se prolíná fáze B (agitace) a postup modernizace (proměny správního a politického systému k občanské společnosti

Průběh národního obrození dle definice střední školy:

Témata, do kterých materiál patří